لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

گسترش تجمعات اعتراضی به چندین شهر با شعار علیه رئیسی


صحنه تجمعات در اندیمشک، از ویديویی با تاریخ شامگاه پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت
صحنه تجمعات در اندیمشک، از ویديویی با تاریخ شامگاه پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دامنه تجمعات اعتراضی روزهای اخیر به خارج از استان خوزستان کشیده شد و شامگاه پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت معترضان در شهرکرد و درود و دیگر شهرها نیز علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار دادند.

این اعتراضات در مواردی با سرکوب خشونت‌بار ماموران امنیتی مواجه شده است.

برخی از این تصاویر و ویدئوهای منتشر شده، به گفته کاربران، مربوط به اعتراضات مردمی در شهرکرد است که در اعتراض به افزایش شدید قیمت اقلام اساسی به خیابان‌ها آمده‌اند.

این ویدئوها نشان می‌دهد که معترضان با سر دادن شعارهایی چون «رئیسی دروغگو! حاصل وعده‌هات کو؟»، سیاست‌های دولت ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، را هدف انتقاد قرار داده‌اند.

تظاهرکنندگان در شهرکرد همچنین با سر دادن شعار «چهارمحال، خوزستان، اتحاد اتحاد!» همبستگی خود را با اعتراضات مردمی چند روز گذشته در شهرهای مختلف استان خوزستان اعلام کردند.

«رضاشاه روحت شاد» و «رئیسی حیا کن، مملکتو رها کن» از دیگر شعارهایی است که معترضان در تجمعات شامگاه پنج‌شنبه سر داده‌اند.

علاوه‌بر شهرکرد،‌ تجمعات اعتراضی غروب پنج‌شنبه در اندیمشک، درود و ایذه نیز رخ داده و در آن معترضان علیه رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های عالی‌رتبه حکومت شعار داده‌اند.

شعارها علیه رئیس جمهوری کنونی ایران تازگی دارد. اعتراضات اخیر در واکنش به گرانی‌ها و شرایط وخیم اقتصادی در ایران و ناتوانی دولت ابراهیم رئیسی در مهار این وضعیت آغاز شده است.

در برخی از ویدئوهای منتشر شده از اعتراض‌های امشب، صدای شلیک گاز اشک‌آور و در مواردی تیراندازی شنیده می‌شود.

رادیو فردا هنوز نتوانسته است صحت این ویدیوها را به طور مستقل تایید کند.

در روزهای اخیر، همچنین ویدیوهای متعددی از صحنه اعتراض‌های مردمی و حضور سنگین نیروهای امنیتی و گارد ویژه در شهرهای مختلف استان خوزستان منتشر شد.

این اعتراض‌ها باعث قطع و اختلال در دسترسی به اینترنت در این استان و برخی نقاط دیگر ایران شده و در مواردی به بازداشت معترضان منجر شده است.

بر اساس گزارش‌ها، بازداشت شهروندان معترض خوزستانی در پی انتشار فراخوانی مبنی بر تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان از شامگاه پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت آغاز شده و در روزهای بعد ادامه داشته است.

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران نیز شامگاه پنج‌شنبه با ارسال پیامی حمایت خود از اعتراضات در خوزستان، شهرکرد و دیگر شهرها را اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG