لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

اعتصاب رانندگان بی‌آر‌تی در تهران وارد دومین روز شد؛ «بازداشت ۱۲ راننده و کارگر»


دیدار علیرضا زاکانی (وسط، دست‌به‌سینه) با رانندگان اعتصابی
دیدار علیرضا زاکانی (وسط، دست‌به‌سینه) با رانندگان اعتصابی

اعتصاب رانندگان اتوبوس و ‎کارگران خطوط بی‌آر‌تی در شرکت اتوبوسرانی ‎تهران روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، وارد دومین روز خود شد.

روز دوم اعتصاب همراه بود با بازداشت ۱۲ راننده و کارگر که «در سامانه شش خط بی‌آرتی بازداشت شدند». هنوز از هویت این بازداشتی‌ها خبری به دست رادیوفردا نرسیده است.

این اعتصاب روز دوشنبه در اعتراض به افزایش ده درصدی دستمزدها در سال جاری آغاز شد.

در همین حال، به رغم وعده افزایش ۴۰ درصدی ‎دستمزد، رانندگان اعتصابی خواستار افزایش ۵۷ درصدی دستمزد خود بر اساس مصوبه شورای عالی کار هستند.

در همین زمینه اتحادیه آزاد کارگران ایران روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود نوشت: «رانندگان و کارگران شرکت واحد تا زمانی که شهرداری حقوق کارگران را مطابق مصوبه شورای عالی کار پرداخت نکند به اعتصاب ادامه می‌دهند.»

روز سه‌شنبه همچنین عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، ضمن خبر دادن از دیدار بی‌نتیجه علیرضا زاکانی، شهردار، با نمایندگان معترضان اضافه کرد: «نگاه ما به اعتراضات صنفی، سیاسی و امنیتی نیست و در تمام دنیا گره‌های صنفی با گفتگو و تعامل برطرف می‌شود.»

با این حال، به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، نیروی انتظامی شماری از رانندگان و کارگران، از جمله وحید فریدونی، را بازداشت کرده است تا به اعتصاب پایان ‎دهد.

به نوشته اتحادیه آزاد کارگران در روز سه‌شنبه، «پلیس همچنان با ایجاد رعب و وحشت و بعضا دستگیری و تحت تعقیب قرار دادن کارگران تلاش می‌کند اعتصاب را بشکند. رانندگان و کارگران بازداشتی روز گذشته هنوز آزاد نشده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نیروی انتظامی روز دوشنبه از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس خود در سطح شهر تهران برای جابه‌جایی مسافران استفاده کرد.

در روز سه‌شنبه نیز از رانندگان خصوصی و همین طور سپاه پاسداران برای حمل و نقل درون‌شهری استفاده شده است، اما اعتصاب رانندگان و کارگران بی‌آر‌تی روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت.

XS
SM
MD
LG