لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

افزایش تعداد قربانیان حادثه «متروپل» آبادان به ده نفر؛ ده‌ها نفر هم‌چنان زیر آوار


آوار برج متروپل
آوار برج متروپل

بخش‌هایی از یک برج بزرگ در حال احداث به ‌نام «متروپل» در آبادان روز دوشنبه، دوم خرداد، به‌طور ناگهانی فرو ریخت. این حادثه تاکنون ده کشته و ۳۵ مجروح و زخمی بر جای گذاشته است.

همزمان خبر رسیده است که احمد وحیدی، وزیر کشور، و محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، در محل ساختمان متروپل در آبادان حاضر شده‌اند.

به‌گفته مدیرعامل هلال ‌احمر خوزستان و طبق ارزیابی تیم‌های هلال‌احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی، دست‌کم ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند.

صبح سه‌شنبه خبر رسید که تعداد قربانیان این حادثه به ده نفر افزایش پیدا کرده است. ۳۵ نفر هم مصدوم شده‌اند. پیشتر وضعیت یک دختر ۱۰ ساله وخیم اعلام شده بود.

در این میان، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر به روزنامه جام جم گفته که عمليات امدادونجات در طبقات ساختمان متروپل تمام شده است اما عملیات جست‌وجو و نجات توسط نیروهای امدادی و عملیاتی هلال احمر در زيرزمين ادامه دارد.

او گفت سگ‌های تجسس هلال‌احمر سه نفر را زنده از زیر آوار شناسایی کرده‌اند، همچنین دستگاه‌های زنده‌ياب موفق شدند سه نفر از محبوسان را زنده در زيرزمين پيدا كنند.

منابع خبری از مسدود شدن خیابان اصلی امیری آبادان خبر داده و برخی شاهدان و اهالی محل گفته‌اند که شدت این حادثه به‌گونه‌ای بود که ساختمان‌های اطراف این مجتمع تجاری نیز به‌شدت لرزید.

گزارش رسانه‌های داخلی حاکی است که تا شعاع ۲۰۰ متری این ساختمان، تخلیه شده ‌است.

به گفته مدیر عامل هلال احمر خوزستان، ساختمان مجاور متروپل نیز شرایط پایداری ندارد و احتمال ریزش آن هست.

هنوز گزارش رسمی از علت این حادثه منتشر نشده است، اما سرپرست سازمان نظام‌مهندسی علت این حادثه را بی‌توجهی شهرداری به گزارش مهندسان ناظر و ساخت اضافی و غیرقانونی سه طبقه بالایی این برج عنوان کرده است. متن گزارش کارشناسی از مشکلات امنیتی این ساختمان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نسبت به تعطیلی ساختمان تا زمان رفع مشکلات ایمنی هشدار می‌دهد.

در این میان، سعید حافظی روزنامه‌نگار خوزستانی که اخبار این استان را دنبال می‌کند، در صفحه توئیتر خود با اشاره به «استقرار پلیس ضد شورش در محل حادثه برج متروپل آبادان» نوشت که «در مرکز شهر منع آمد و شد اعلام کردند».

او پیشتر هم توئیت کرده بود که «یگان ویژه و پلیس ضد شورش از مرکز استان خوزستان در حال اعزام به آبادان است! این در حالی است که آبادان در این لحظات به نیروی امدادی، پرستار، آمبولانس و خون نیاز دارد».

آقای حافظی در توئیت دیگری از بازدید صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، از محل حادثه خبر داده و نوشته که «دستور نخست: آمار کشته‌ها محرمانه بماند، فقط زخمی‌ها را اعلام کنید».

او افزوده است: «این دستور صریح خلیلیان به رئیس هلال احمر، رئیس دانشگاه علم پزشکی و فرماندار آبادان بود».

خبرگزاری ایلنا می‌نویسد که حسین حمیدپور، شهردار آبادان، توسط مردم حاضر در صحنه مورد ضرب‌ و شتم قرار گرفته است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، علی دهقانی رئیس دادگستری خوزستان در بازدید از محل حادثه ریزش برج متروپل آبادان گفت: تعداد بازداشت‌شدگان حادثه متروپل آبادان به هشت نفر رسید که به غیر از مالک و پیمانکار این طرح، شش نفر دیگر از نیروهای شهرداری آبادان و ناظران این طرح در بین احضار شدگان هستند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این ساختمان تجاری در مرکز شهر آبادان قرار داشته و بخشی از ساختمان که فروریخته، بر روی ماشین‌های اطراف محل نیز آوار شده است.

از لحظه وقوع حادثه، شهروندان آبادانی خبرها و ویدئوهای بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد وضعیت محل حادثه همچنان بحرانی است و نیروهای امدادی و مردمی در حال تلاش برای نجات کسانی هستند که زیر آوار مانده‌اند.

با این حال سازمان آتش‌نشانی آبادان از مردم خواسته است که در محل حادثه تجمع نکنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری دانشجو، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، توئیتر و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG