لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

زلنسکی مذاکره با مسکو را به عقب‌نشینی روسیه به مواضع قبل از شروع تهاجم مشروط کرد


نمایی از ویرانه‌های ماریوپل که سه ماه زیر آتشبار سنگین ارتش روسیه بود
نمایی از ویرانه‌های ماریوپل که سه ماه زیر آتشبار سنگین ارتش روسیه بود

رئیس‌جمهوری اوکراین روز چهارشنبه چهارم خرداد در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به حاضران در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت قبل از هرگونه مذاکره‌ای، روسیه باید به مواضع خود قبل از شروع جنگ عقب‌نشینی کند.

ولودیمیر زلنسکی گفت روسیه هیچ تمایلی به از سرگیری گفتگوها برای پایان دادن به جنگ نشان نداده است.

او بار دیگر آمادگی خود برای گفتگوی رو در رو با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، را اعلام کرد ولی تاکید کرد که «روسیه نیز باید تمایل خود به پایان دادن جنگ خونبار و دیپلماسی را نشان دهد».

آقای زلنسکی افزود: «اگر روسیه حداقل تمایلی نشان دهد مذاکره ممکن است. منظور من از حداقل تمایل عقب‌نشینی نیروهای روسیه به مواضع خود قبل از پنجم اسفند (شروع تهاجم نظامی) است. به اعتقاد من این اقدام تصمیم درستی است که روسیه می‌تواند اتخاذ کند».

او درع ین حال با صراحت اعلام کرد که هدف اوکراین بیرون راندن نیروهای روسیه از تمامی مناطق اشغال شده است و گفت «اوکراین تا پس گرفتن تمامی قلمرو خود خواهد جنگید. پای استقلال و تمامیت ارضی ما در میان است».

آقای زلنسکی افزود: روسیه که به‌دلیل مقاومت شدید اوکراین اهداف نظامی خود را محدود کرده، ممکن است در پی بازی با زمان باشد.

همزمان، فرماندار ایالت لوهانتسک روز چهارشنبه گفت بر اثر حملات به شهر سورودونتسک طی ۲۴ ساعت گذشته، شش غیرنظامی کشته و هشت نفر دیگر مجروح شده‌اند.

سیورودونتسک یکی از شهرهای بزرگ ناحیه صنعتی دونباس در شرق اوکراین و یکی از اهداف اصلی حملات روسیه در روزهای اخیر است. این شهر و نواحی اطراف آن تنها بخش از ایالت لوهانتسک است که در کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد.

ولودیمیر زلنسکی غروب سه‌شنبه در پیام روزانه خود به مردم اوکراین گفت که نیروهای کشورش در اطراف سیورودونتسک در وضعیت دشواری قرار دارند. او افزود: «تمامی توان ارتش روسیه، هر آنچه که از آن باقی مانده است، در حمله به این منطقه بسيج شده است. اشغالگران می‌خواهند همه چیز را در سیورودونتسک، لیمان، پوپاسانا و اسلاویانسک نابود کنند».

در یک اقدام دیگر که نشان می‌دهد مسکو قصد دارد نیروی نظامی بیشتری بسیج کند، دومای روسیه روز چهارشنبه حداکثر سن ۴۰ سال برای پیوستن داوطلبانه به نیروهای مسلح را لغو کرد.

در متن این لایحه جدید که در وبسایت دومای روسیه منتشر شده است گفته می‌شود افراد مسن‌تر که به ارتش می‌پیوندند می‌توانند در واحدهای پشتیبانی مثل بکارگيری تسلیحات با هدف‌گیری دقیق و یا بخش مهندسی و بهداری ارتش خدمت کنند.

روسیه می‌گوید تنها پرسنل دائمی (حرفه‌ای) نیروهای مسلح را به جنگ اوکراین اعزام می‌کند، هر چند در اولین روزهای تهاجم نظامی، ارتش روسیه اذعان کرد که به اشتباه تعدادی از سربازان وظیفه نیز به خط مقدم جبهه اعزام شده‌اند.

در یک رویداد دیگر، ولادیمیر پوتین با صدور فرمانی پذیرش درخواست شهروندی روسیه برای ساکنان مناطق اشغال شده اوکراین را تسریع کرد. این فرمان می‌تواند تسلط روسیه بر دو ناحیه خرسون و زاپوریژیا را که در جنوب اوکراین و بین شبه‌جزیره کریمه و دونباس قرار دارند، تقویت کند.

معاون نخست‌وزیر روسیه هفته گذشته در دیدار از این دو منطقه گفت خرسون و زاپوریژیا می‌توانند به بخشی از «خانواده روسیه» بدل شوند. فرمانداری که از سوی روسیه برای اداره امور خرسون تعیین شده است نیز از الحاق این منطقه به خاک روسیه حمایت کرده است.

همزمان، وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه‌های روزانه خود در مورد تحولات جنگ در اوکراین گفت بعید است که به زودی بتوان راه‌های جایگزینی برای صادرات غله اوکراین پیدا کرد. به دلیل تصرف بنادر اوکراین در حاشیه دریای سیاه و محاصره اودسا توسط روسیه، صادرات تمامی کالاها و به خصوص غلات متوقف شده است.

سخنوی وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه گفت کار مین‌روبی در بندرگاه ماریوپل به پایان رسیده و پس از سه ماه نبرد سنگین این بندر می‌تواند فعالیت عادی خود را از سر بگیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG