لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

تهاجم روسیه به اوکراین؛ کشف ۲۰۰ جسد در زیرزمینی در ماریوپل و ادامه نبرد در شرق


نمایی از گورهای جدید در یک گورستان شهر ماریول که روسیه آن را اشغال کرده است
نمایی از گورهای جدید در یک گورستان شهر ماریول که روسیه آن را اشغال کرده است

مقامات اوکراینی روز سه‌شنبه سوم خرداد اعلام کردند که حدود ۲۰۰ جسد در زیرزمین یک مجموعه مسکونی در شهر ماریوپل کشف شده است.

یکی از مشاوران شهردار ماریوپل گفت اجساد در حال تجزیه شدن بودند و بوی عفونت در محله پخش شده بود. هنوز مشخص نشده که این اجساد چه زمانی کشف شده‌اند.

بندر ماریوپل در حاشیه دریای آزوف هفته‌ها زیرحملات سنگین ارتش روسیه بود. این شهر بيش از یک ماه پیش به تصرف کامل نیروهای روسیه درآمد ولی چند واحد ارتش اوکراین که در تاسیسات صنعتی آزوف‌استال پناه گرفته بود تا ده روز پیش مقاومت می‌کردند.

بالاخره این نیروها از روز یکشنبه هفته قبل به مرور تسلیم شدند. وزارت دفاع روسیه تعداد آن‌ها را دو هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده ولی دولت اوکراین تاکنون در این زمینه سکوت کرده است.

جمعیت شهر ماریوپل قبل از شروع جنگ ۴۵۰ هزار نفر بود و تخمین زده می‌شود که حدود صد هزار نفر از این جمعیت با وجود قطع آب و برق و کمبود شدید مواد غذایی در طول نبرد در این شهر باقی مانده بودند.

مقامات اوکراینی می‌گویند حداقل ۲۱ هزار نفر در شهر ماریوپل کشته شده‌اند و روسیه را متهم کرده‌اند که با آوردن تجهیزات متحرک سوزاندن اجساد به شهر ماریوپل تلاش می‌کند ابعاد این فاجعه را پنهان کند.

مقامات اوکراینی ادعا می‌کنند که تعدادی از قربانیان در گورهای دسته‌جمعی دفن شده‌اند. در جریان حملات ارتش روسیه به شهر ماریوپل یک زایشگاه و ساختمان تئاتری که غیرنظامیان در آن‌جا پناه گرفته بودند، هدف قرار گرفت.


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، غروب دوشنبه در سخنرانی روزانه خود روسیه را به پیشبرد «یک جنگ تمام عیار» با هدف وارد کردن بالاترین میزان خسارت و تلفات به اوکراین متهم کرد. او همزمان با گذشت سه ماه از آغاز جنگ گفت: «چنین جنگی طی ۷۷ سال گذشته در اروپا روی نداده است».

در آغاز تهاجم نظامی روسیه به نظر می‌رسید که هدف مسکو تصرف سریع کی‌یف، فلج کردن ارتش اوکراین و بسرنگونی حکومت است. اما نیروهای مسلح اوکراین با کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی غرب توانستند حملات روسیه به پایتخت را دفع کنند.

ارتش روسيه پس از عقب‌نشينی از حومه کی‌يف و جبهه‌های شمالی، روی ناحيه دونباس در شرق اوکراين تمرکز کرده است. شورشیان مورد حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ در این مناطق با ارتش اوکراین می‌جنگند و روسیه مدعی شده که هدف از تهاجم نظامی در این منطقه حمایت از روس‌زبانان ساکن ناحیه دونباس در برابر حملات اوکراین است.

قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه در روز پنجم اسفند حدود ۱۴ هزار نفر در درگیری‌های نظامی هشت سال گذشته بین شورشیان شرق اوکراین و ارتش این کشور کشته شده بودند.


وزارت دفاع بریتانیا روز سه‌شنبه گفت نیروهای روسیه حملات خود برای محاصره و تصرف سیورودونسک و شهرهای اطراف آن، تنها بخش از ایالت لوهانسک که هنوز در کنترل نیروهای اوکراینی است، را تشدید کرده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید ارتش روسیه «موفقیت‌هایی» داشته است ولی در صورت تصرف سیورودونسک و مناطق اطراف آن با مشکلات لجستیکی روبرو خواهد شد. «اگر خط جبهه در ناحیه دونباس به مناطق غربی‌تر منتقل شود خطوط ارتباطی روسیه گسترش می‌یابد و به احتمال فراوان نیروهای آن کشور با مشکلات لجستیکی بیشتری مواجه خواهند شد».

دو مقام ارشد روسیه روز سه‌شنبه اذعان کردند که روند پیشروی نیروهای این کشور کندتر از حدی است که انتظار داشتند. نیکلای پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه، گفت: مسکو «در پی یک ضرب‌الاجل نیست».

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، نیز در اجلاس پیمان همکاری نظامی روسیه با کشورهای سابق اتحاد شوروی گفت: ارتش روسیه آگاهانه سرعت پیشروی خود را کند کرده است تا ساکنان غیرنظامی شهرهای محاصره شده بتوانند از این شهرها خارج شوند. این درحالی است که روسیه در مسیر پیشروی خود شهرها را هدف حملات سنگین قرار می‌دهد.

همزمان، به نظر می‌رسد که تعدادی از ساکنان خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، در حال بازگشت هستند. ارتش روسیه حدود دو هفته پیش برای متمرکز کردن نیروهای خود در دونباس از مناطق اطراف این شهر عقب‌نشینی کرد.

این شهر در مراحل اولیه تهاجم نظامی روسیه به شدت بمباران شد ولی هنوز آمار دقیقی از تلفات غیرنظامیان و میزان خسارت در خارکیف منتشر نشده است.

در رویدادی دیگر، کيريل استرموسوف که از سوی روسیه برای اداره امور شهر و ناحیه خرسون در جنوب اوکراین گمارده شده است روز سه‌شنبه گفت تشکیلات محلی مورد حمایت روسیه از مسکو درخواست خواهد کرد در این ناحیه یک پایگاه نظامی دایر کند.

آقای استرموسوف قبلا نیز گفته بود که از مسکو خواسته است این ناحیه را به خاک روسیه ضمیمه کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG