لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

اوکراین: ۸۷ سرباز در حمله روسیه به یک پادگان آموزشی کشته شده‌اند


نیروهای اوکراینی در پادگان دسنا که روز ۲۷ اردیبهشت هدف موشک‌های دوربرد روسیه قرار گرفت
نیروهای اوکراینی در پادگان دسنا که روز ۲۷ اردیبهشت هدف موشک‌های دوربرد روسیه قرار گرفت

اوکراین روز دوشنبه دوم خرداد اعلام کرد که تلفات حمله روسیه به پادگان آموزشی دسنا واقع در شمال این کشور ۸۷ نفر است. پادگان آموزشی دسنا در ناحیه چرنیهیف و در حاشیه شهرکی به همین نام واقع شده است.

این حمله روز ۲۷ اردیبهشت روی داد و در آن زمان دولت اوکراین تعداد تلفات را ۱۷ نفر اعلام کرده بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در بخشی از سخنرانی ویدئویی خود در مجمع اقتصادی داووس گفت: «امروز کار آواربرداری در پادگان دسنا تمام شد و ۸۷ جسد زیر آوار پیدا شده است».

وزارت دفاع روسیه در زمان وقوع این حمله گفته بود که یک پادگان آموزشی را با موشک‌های دوربرد هدف قرار داده است.

آماری که زلنسکی اعلام کرده است پرشمارترین تلفات نیروهای اوکراینی در یک حمله مشخص و دو برابر تلفات در حمله روسیه به یک پادگان آموزشی دیگر در یاراویو واقع در غرب کشور است که در ماه مارس روی داد.

در مورد تحولات در جبهه‌های جنگ، دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه گفت نیروهای این کشور یک حمله دیگر روسیه به شهر سیورودونتسک در ایالت لوهانتسک را دفع کرده‌اند.

از هفته گذشته که آخرین سنگر مقاومت نیروهای اوکراینی در بندر ماریوپل سقوط کرد شهر سیورودونتسک به کانون حملات روسیه در جبهه شرقی بدل شده است. به نظر می‌رسد که هدف فعلی روسیه تصرف کامل لوهانتسک و دونتسک، دو ایالت ناحیه دونباس، و به محاصره درآوردن نیروهای اوکراینی در این جبهه است.

در یک رویداد دیگر، دادگاهی در شهر کی‌یف یک سرباز روس به نام وادیم شيشیمارین را به جرم قتل یک غیرنظامی اوکراینی در روز چهارم تهاجم نظامی روسیه، به ارتکاب جنایت جنگی و حبس ابد محکوم کرد. روسیه به دلیل عدم امکان دفاع حقوقی از این سرباز به محاکمه اعتراض کرده است.

همزمان واحدهای مین‌یابی ارتش روسیه مشغول پاکسازی مين‌ها در محدوده و اطراف تاسیسات صنعتی آزوف‌استال در بندر ماریوپل هستند و کار آواربرداری از ساختمان‌های ویران شده نیز آغاز شده است.

یک سرباز در واحدهای مین‌روبی ارتش روسیه گفت: «ماموریت بزرگی است چون دشمن این منطقه را مین‌گذاری کرده بود و ما نیز در جریان محاصره نیروهای اوکراینی مین‌های ضد نفر زیادی کار گذاشته بودیم. جمع آوری مین‌ها ممکن است دو هفته طول بکشد».

سرنوشت نیروهای اوکراینی که در مایوپل تسلیم شدند و وزارت دفاع روسیه تعداد آن‌ها را حدود دو هزار نفر اعلام کرده است هنوز مشخص نیست. فرمانده جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین گفت این افراد محاکمه خواهند شد ولی معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌های آن کشور احتمال تبادل اسرا را مطرح کرده است.

روسیه پس از عقب‌نشینی از شمال اوکراین و حومه کی‌یف اعلام کرده که هدف اصلی تهاجم نظامی، تصرف ناحیه دونباس است. روسیه به رغم تجمع بخش اعظم نیروهای خود در این جبهه و توپ‌باران مداوم و سنگین، تاکنون پیشروی چندانی نداشته و بخشی از مناطق تصرف شده در خارکیف را نیز از دست داده است.

تصرف آخرین سنگر مقاومت نیروهای اوکراینی در آزوف‌استال در دو ماه گذشته تنها پیروزی مهم روسیه بوده است و اکثر واحدهایی که در منطقه مستقر بودند اکنون به جبهه‌های اصلی نبرد در ناحیه دونباس اعزام شده‌اند.

در روزهای اخیر حملات به سیورودونسکف، شرقی‌ترین کانون مقاومت نیروهای اوکراینی در ناحیه دونباس و یکی از معدود شهرهای ایالت لوهانتسک که روسیه هنوز آن را تصرف نکرده، تشدید شده است.

فرماندار ایالت لوهانتسک گفت روسیه قصد دارد «این شهر را از روی زمین محو کند» و با حمله از سه جبهه تلاش می‌کند این شهر را محاصره کرده و نیروهای اوکراین را وادار به عقب‌نشینی کند.

برخی از کارشناسان نظامی غربی می‌گویند توان تهاجمی روسیه ممکن است به زودی کاهش یابد و همزمان با ارسال سلاح‌های سنگین بیشتر از سوی غرب برای اوکراین، ارتش روسيه مجبور خواهد شد وارد موقعیت دفاعی شود.

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه در بیانیه‌های روزانه خود در تحلیل تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین گفت تعداد تلفات ارتش روسیه طی سه ماهی که از شروع حمله به اوکراین می‌گذرد احتمالا معادل تلفات ارتش شوروی در طول ۹ سال اشغال افغانستان است.

در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود: «مجموعه‌ای از ضعف‌های تاکتیکی، محدود بودن کنترل بر حریم هوایی، فقدان انعطاف و روش فرماندهی که حاضر است اشتباهات را تکرار کند، باعث شده است که تلفات ارتش روسیه بسیار سنگین شود و همزمان با تداوم حملات در ناحیه دونباس تلفات روسیه افزایش خواهد یافت».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG