لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

روسیه در ماریوپل اعلام پیروزی کامل کرد


نمایی از ویرانه‌های کارخانه فولاد آزوف‌استال در ماریوپل
نمایی از ویرانه‌های کارخانه فولاد آزوف‌استال در ماریوپل

روسیه روز جمعه اعلام کرد که شهر ماریوپل را به تمامی تصرف کرده است، رخدادی که از آن به عنوان بزرگ‌ترین پیروزی ارتش روس در جنگ با اوکراین یاد شده است.

ارتش روسیه حدود سه ماه شهر ماریوپل را تحت محاصره داشت و با حملات خود این بندر استراتژیک را به تلی از آوار تبدیل کرد به‌طوری که برآوردها حاکی از آن است که بیش از ۲۰ هزار شهروند غیرنظامی در این شهر کشته شده‌اند.

بر اساس اعلام کرملین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در گزارشی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، اطلاع داده که کارخانه فولاد آزوف‌استال «کاملا آزاد شده» و به این ترتیب تمام شهر به تصرف نیروهای روس درآمده است.

آزوف‌استال آخرین سنگر نیروهای اوکراینی بود که در آن علیه تهاجم روسیه مقاومت می‌کردند. خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که از روز دوشنبه در مجموع دو هزار و ۴۳۹ نیروی اوکراینی تسلیم شده‌اند، از جمله بیش از ۵۰۰ نفر در روز جمعه.

رهبری نیروهای دفاعی در کارخانه آزوف‌استال بر عهده هنگ آزوف بود، گروهی که عقاید راست افراطی آنها بهانه‌ای به مسکو داده بود تا ادعا کند تهاجم این کشور علیه اوکراین به مثابه نبرد علیه نفوذ نازی‌ها در اوکراین است. روسیه می‌گوید که فرمانده آزوف را با خودروی زرهی از کارخانه خارج کرده‌اند.

مقامات روسیه تهدید کرده‌اند که برخی مدافعان کارخانه فولاد آزوف‌استال را به اتهام «جنایت جنگی» محاکمه خواهند کرد و آنها را «نازی» و «جنایتکار» نامیده‌اند. همین امر موجب نگرانی‌هایی در جامعه بین‌المللی نسبت به سرنوشت آنها شده است.

تصرف کامل ماریوپل پیروزی مهمی برای پوتین از آغاز جنگ تاکنون محسوب می‌شود که به شدت به آن نیاز داشت، جنگی که تصور می‌شد تبعات نه چندان سنگینی برای کرملین داشته باشد، اما شکست ارتش روسیه در تصرف کی‌یف، عقب‌نشینی نیروها برای تمرکز مجدد در شرق اوکراین، و غرق شدن رزمناو روسی در دریای سیاه خلاف تصورات اولیه بود.

کارشناسان نظامی می‌گویند که تصرف کامل ماریوپل در این مقطع زمانی صرفا اهمیتی نمادین دارد، چرا که این شهر عملا تحت کنترل روس‌ها بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن

XS
SM
MD
LG