لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

هجوم مأموران با گاز اشک‌آور به معترضان در آبادان


تصویری ویدیویی از یورش نیروهای یگان ویژه به معترضان آبادانی در شامگاه جمعه
تصویری ویدیویی از یورش نیروهای یگان ویژه به معترضان آبادانی در شامگاه جمعه

آبادان شامگاه جمعه ۶ خرداد بار دیگر صحنه اعتراضاتی بود که در پی فرو ریختن برج متروپل در این شهر و جان باختن و مفقود شدن ده‌ها نفر آغاز شده است. این اعتراضات اما با هجوم نیروهای یگان ویژه به خشونت کشیده شد.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده است، نیروهای یگان ویژه را نشان می‌دهد که به تعقیب معترضان مشغول هستند و به سوی آنها سنگ پرتاب می‌کنند.

برخی گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که نیروهای یگان ویژه به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند. شمار مجروحان یا بازداشتی‌های احتمالی اعتراضات شامگاه جمعه هنوز معلوم نیست.

خبرگزاری فارس نیز در گزارش خود از آبادان، به خشونت کشیده شدن اعتراضات مردم را نتیجه «اصرار جمعیت برای ورود به محدوده برج تخریب شده متروپل» عنوان کرده است.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، نوشته است که «پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و تیرهوایی مردم را از محدوده امدادرسانی متفرق کرد.»

روز پنج‌شنبه اعتراضات به سوءمدیریت‌های منجر به حادثه مرگبار ساختمان متروپل آبادان به شهرهای مختلف ایران گسترش یافت و از جمله اهالی خرمشهر، بندرعباس، بهبهان و شاهین‌شهر اصفهان به خیابان‌ها آمدند.

خبرگزاری فارس از تجمع مردم در اصفهان و یزد نیز خبر می‌دهد و می‌نویسد که صدها نفر از مردم این دو شهر نیز در خیابان‌ها برای حادثه آبادان «اشک ریختند.»

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که شاهین شهر همراه بوشهر و ماهشهر شامگاه جمعه نیز صحنه اعتراضات بوده‌اند. این گزارش‌ها که عموما از شبکه‌های اجتماعی به دست آمده است، با ویدیوهایی از اعتراضات همراه است، اما رادیو فردا نمی‌تواند به‌طور مستقل تایید کند که این تصاویر شامگاه جمعه گرفته شده‌اند.

در این ویدیوها نیز شعارهایی مانند «می‌کشم، می‌کشم/ آن‌که برادرم کشت»، «رضا شاه، روحت شاد» و «مرگ بر ستمگر» شنیده می‌شود.

این میان شماری از شهروندان همچنان در زیر آوار ساختمان متروپل مانده‌اند که عملیات جست‌وجوی آنها ادامه دارد. آخرین گزارش‌ها حاکی است که با کشف دو جسد دیگر تعداد جانباختگان این حادثه به ۲۹ نفر رسیده است.

قدرت الله محمدی، فرمانده عملیات آواربرداری ساختمان متروپل، با اعلام این خبر گفته است که «انواع مصالح سنگین کار آواربرداری را دچار مشکل کرده است و احتمال دارد باقیمانده ساختمان ریزش کند».

وی افزود: «تا دو روز دیگر مرحله اول آواربرداری به پایان می‌رسد و در مرحله بعد آواربرداری کامل سازه‌های موجود انجام می‌شود.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، علی دهقانی، رئیس کل دادگستری خوزستان، شامگاه جمعه گفت که تاکنون ۱۳ نفر که در حادثه ریزش برج متروپل آبادان تخلف داشتند، بازداشت شده‌اند.

حسین عبدالباقی که سازنده و مالک برج متروپل است، متهم شده که با چراغ سبز مسئولان شهری و زد و بند با مقامات، اقدام به ساخت‌وساز خارج از ضوابط قانونی کرده است. مقام‌های قضایی استان گفته‌اند که شهردار فعلی و دو شهردار قبلی آبادان بازداشت شده‌اند.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیو فردا و خبرآنلاین؛ س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG