لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

«بیش از ۵ هزار دوربین کنترلی و ۱۵۰ سایت و سامانه» شهرداری تهران هک شد


سازمان مجاهدین خلق روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد گفت که افراد این سازمان از گروهی موسوم به «قیام تا سرنگونی» با نزدیک شدن تاریخ مرگ روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، «۵۱۳۸ دوربین کنترلی» در شهرداری تهران را هک و از دسترس خارج کرده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما نیز در همین روز در خبری نوشت که «اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه داخلی شهرداری تهران برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد.»

باشگاه خبرنگاران جوان نیز در پیامی توئیتری در این باره نوشت که «براساس پیگیری‌های صورت گرفته، بخشی از شبکه دوربین‌های نظارتی شهرداری و همچنین زیرساخت‌های خدماتی همچون سایت تهران من، سایت شهرداری تهران و نیز بخشی از سامانه‌های داخلی همچون اتوماسیون داخلی و دیگر سامانه‌های ارتباطی کارکنان شهرداری تهران مختل شده‌است.»

سازمان مجاهدین خلق با انتشار کلیپی گفت که در جریان این هک بر روی وب‌سایت شهرداری و دیگر نهادها شعارهایی علیه سران جمهوری اسلامی و در تمجید از رهبران مجاهدین خلق را قرار داده است.

پیشتر هم در موردی مشابه، حدود ۵۰ دامنه سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی جمهوری‌اسلامی اوایل اردیبهشت‌ماه امسال هدف حملات سایبری قرار گرفت و هک شد.

در پی رخنه هکرها، تصاویری از مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق، و مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران، همراه با تصویری از رهبر جمهوری‌اسلامی با ضربدر قرمز، در صفحه‌ اصلی وب‌سایت وزارت جهاد کشاورزی به نمایش درآمد.

در آن مورد نیز گروه هکرهای هوادار سازمان مجاهدین خلق موسوم به «قیام تا سرنگونی» مسئولیت حمله سایبری را بر عهده گرفتند.

حملات هکری به زیرساخت‌های مهم و حساس در ایران طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. از آن جمله می‌توان به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در روز چهارم آبان ۱۴۰۰ اشاره کرد که در پی آن سامانه سوخت کشور تا چند روز دچار مشکل شد.

در گذشته نیز بیلبوردهای دیجیتال شهری با حمله هکری و شعار «خامنه‌ای بنزین ما کو؟» هک شده بود.

یک گروه هکری که خود را «تپندگان» می‌نامد نیز در سال‌های گذشته در اعتراض به سیاست‌ها و اقدامات حکومت جمهوری اسلامی، وب‌سایت و سیستم دست‌کم دو فرودگاه مشهد و تبریز را هک کرده بود.

XS
SM
MD
LG