لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

رضا پهلوی: ‌اپوزیسیون و آلترناتیو جمهوری اسلامی، ملت ایران است


شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران
شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران

شاهزاده رضا پهلوی همزمان با سالگرد درگذشت آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، گفت که «این رژیم رفتنی است»، همان‌طور که «اتحاد جماهیر شوروی با هزاران کلاهک هسته‌ای سقوط کرد».

ولیعهد پیشین ایران با اشاره به تداوم سرکوب اعتراض‌های مردمی به دست نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی تاکید کرد که مردم معترض داخل ایران «با دستان خالی» در مقابل دشمنی قرار دارند که «در بیت فساد و جنایتش در تهران نشسته است».

او همچنین خواستار اولویت‌بخشی به ایجاد ساز و کاری هماهنگ‌کننده برای مدیریت جنبش‌های اعتراضی و اعتصابات در ایران شد.

شاهزاده رضا پهلوی که عصر جمعه ۱۳ خرداد، خطاب به ایرانیان سراسر جهان به صورت زنده سخنرانی می‌کرد، سپس در یک نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های خارج از ایران پاسخ گفت.

او با بر شمردن مواردی همچون سرکوب «اعتراضات خیابانی»، «سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی» به‌وسیله دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران، مرگ‌ومیر ناشی از همه‌گیری کرونا در کشور در پی «ممنوعیت ورود واکسن معتبر کرونا» با دستور علی خامنه‌‌ای و همچنین فرو ریختن متروپل و پلاسکو خاطرنشان کرد که «بی‌کفایتی و فساد و ناکارآمدی» ‌جمهوری اسلامی، جان همه ایرانیان را به مخاطره انداخته است.

آخرین ولیعهد ایران تاکید کرد که تداوم این حکومت به تکرار فجایعی مشابه دامن خواهد زد و «گلوله‌ها و موشک‌های جمهوری اسلامی همه ایرانیان را نشانه می‌گیرد».

او بزرگ‌ترین اپوزیسیون و آلترناتیو جمهوری اسلامی را «ملت ایران» دانست و گفت که «شعارهای هوشمندانه مردم نشان می‌دهد، آنها هم مشکل و هم راه حل آن را دریافته‌اند».

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی یادآور شد که وظیفه آنها «دفاع از جان ملت» است و نه سرکوب و بازداشت و کشتار مردم معترض.

او خواستار افشای «شیوه‌های سرکوب و اسامی سرکوب‌گران» شد و پیشنهاد داد که اطلاعات مفیدی که به معترضان و مخالفان کمک می‌کند از درون حکومت و به شکل ناشناس مستند و منتشر شود تا به ایجاد «اختلال در ماشینِ سرکوب رژیم» بیانجامد.

شاهزاده پهلوی با اشاره به آنچه که «اتمام حجت با سرکوب‌گران رژیم» خوانده است، به این افراد هشدار داد که از آخرین فرصت‌ها برای پیوستن به ملت استفاده کنند.

ولیعهد پیشین در بخش دیگری از پیام خود در مورد آینده ایران پس از سقوط احتمالی جمهوری اسلامی ابراز اطمینان کرد و گفت باور دارد که در همان داخل ایران برای اداره کشور به بهترین نحو، «به اندازه کافی نیروهای میهن‌پرست، متخصص، مدیر و نخبه» وجود دارد.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش پایانی پیام خود ایرانیان خارج از کشور را خطاب قرار داد و از آنها خواست تا از طریق انتشار و اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئوهای اعتراضات داخل ایران، صدای مردم معترض را در شبکه‌های اجتماعی بازتاب دهند و به گوش رسانه‌ها و مقام‌های دیگر دولت‌های دنیا برسانند.

او همچنین با اشاره تلویحی به تلاش عوامل جمهوری اسلامی برای نفوذ و تسلط بر جریان رسانه‌ای خارج از ایران هشدار داد که نباید اجازه داد «روایت‌های دروغِ مدافعانِ رژیم به روایتِ غالب ایران تبدیل شود».

با استفاده از متن پیام رضا پهلوی/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG