لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

نهادهای اطلاعاتی آلمان: افزایش چشمگیر در تلاش ایران برای دستیابی به فناوری اتمی


یک گزارش تازه انتشار یافته از سوی نهادهای اطلاعاتی آلمان می‌گوید که ایران تلاش برای دستیابی غیرقانونی به فناوری و مواد در خاک آلمان جهت توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را افزایش داده است.

اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی، موسوم به ب‌ف‌و، که سازمان امنیت داخلی جمهوری فدرال آلمان است، در این گزارش که هفته گذشته منتشر شد نوشته است که شواهد قوی در اختیار دارد حاکی از افزایش چشمگیر کوشش ایران در آلمان جهت دستیابی به فناوری و مواد ممنوعه برای برنامه‌های هسته‌ای و موشکی.

این نهاد افزوده است که این اطلاعات را به دلیل سوء ظن به نقض احتمالی برجام، با مقامات مسئول آلمان در میان گذاشته است.

گزارش اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان در ارتباط با تهدیدات امنیتی که در سال ۲۰۲۱ متوجه این کشور بوده روز ۱۷ خرداد در این کشور منتشر شده و روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نکاتی از آن را روز جمعه، ۲۰ خرداد، گزارش کرده است.

این روزنامه یادآوری کرده که در گزارش امنیتی آلمان در ۳۶۸ صفحه، ۵۹ بار نام ایران ذکر شده است.

بر اساس این گزارش، «فعالیت قدرت‌های خارجی» در خاک آلمان شامل تهیه دانش و تجهیزات برای توسعه و تولید سلاح‌های کشتار جمعی و فناوری‌های انتقال آن است.

این گزارش از جمله اشاره کرده که اداره بازرسی گمرکات آلمان علیه یک شهروند ایرانی تابع آلمان در ایالت نوردراین- وستفالن به اتهام نقض احتمالی قانون تجارت خارجی در سه مورد تحقیق می‌کند.

این بازرگان ایرانی‌زاده در مظان اتهام است که در صدد تهیه تجهیزات آزمایشگاهی و طیف‌سنج برای ایران بوده است. این تجهیزات در تولید هسته‌ای و موشکی نیز کاربرد دارد.

یک گزارش اطلاعاتی دیگر از ایالت راینلند- فالتس در جنوب غربی آلمان نام ایران را در میان کشورهایی ذکر کرده که سال‌ها درگیر تلاش برای دستیابی غیرقانونی به دانش، محصولات و مواد لازم از طریق «روش‌های مخفی تدارکاتی» در خاک آلمان بوده‌اند.

۱۶ ایالت آلمان هر یک سالانه گزارش اطلاعاتی درباره تهدیدات امنیتی در حوزه ایالت خود منتشر می‌کنند. گزارش اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان بر اساس مستندات گزارش‌های این ۱۶ ایالت تهیه و منتشر می‌شود.

اداره فدرال در گزارش خود نوشته است که دولت ایران یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های توسعه موشکی در خاورمیانه را دنبال کرده و این تلاش‌ها در دولت حسن روحانی (دولت پیشین ایران) گسترش یافته است.

به نوشته این گزارش، تحرکات عوامل مرتبط با ایران در آلمان در راستای برنامه تقویت توان موشکی ایران، در یک روند صعودی رو به افزایش بوده است.

گزارش اداره فدرال آلمان همچنین ذکر کرده که ایران مظنون به تحویل فناوری موشکی و پهپادی به شورشیان حوثی در یمن است و آن‌ها از این دانش و تجهیزات برای حمله به امارات متحده عربی استفاده کرده‌اند.

آلمان یکی از پنج کشور باقی‌مانده در توافق هسته‌ای با ایران است، که در ۱۴ ماه گذشته از زمان تجدید مذاکرات در وین، برای بازگشت آمریکا به این توافق و تشویق ایران به پایبندی به تعهدات پیشین خود بر اساس برجام، تلاش کرده بود. آلمان از جمله پیشنهاد کاهش تحریم‌ها را به ایران ارائه کرده بود.

با این حال، دولت آلمان هفته گذشته همراه با بریتانیا، فرانسه و با حمایت واشینگتن، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در نکوهش سرپیچی ایران از همکاری لازم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ارائه کرد.

قطعنامه مورد نظر آلمان در نشست روز ۱۸ خرداد در شورای حکام آژانس تصویب شد و واکنش خشمگینانه ایران را در پی آورد. ایران همچنین در ادامه واکنش خود اعلام کرد که دوربین‌های «فراپادمانی» آژانس را از سایت‌های اتمی‌اش جمع می‌کند.

XS
SM
MD
LG