لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

اسرائیل: ایران به‌طور خطرناکی به سلاح‌ هسته‌ای نزدیک می‌شود


سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه از نصب دو آبشار برای غنی سازی۶۰ درصدی خبر داد (عکس از آرشیو).
سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه از نصب دو آبشار برای غنی سازی۶۰ درصدی خبر داد (عکس از آرشیو).

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه ۲۱ خرداد هشدار داد که ایران «به طور خطرناکی» در حال تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای خود است و در صورتی که غرب مقابل این کشور نایستد، جمهوری اسلامی به زودی به بمب اتمی دست خواهد یافت.

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه «تلگراف» با اشاره به «بیدار» شدن کشورهای غرب نسبت به خطر تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای٬ از این کشورها خواست تا فشار بر ایران را تشدید کنند.

نفتالی بنت در این گفت‌وگو تأکید کرده است که ایران «با سرعت بی‌سابقه‌ای» در حال غنی‌سازی اورانیوم است و به «طور خطرناکی به دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای نزدیک می‌شود.»

تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران در هفته‌های اخیر تشدید شده است. به دنبال تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ تهران اعلام کرده که بعضی از اقدامات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام را کاهش داده و از جمله ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را خاموش کرده است.

در همین حال، سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه از نصب دو آبشار برای غنی‌سازی۶۰ درصدی خبر داد. این در حالی است که سه کشور اروپایی حاضر در برجام، «انباشت نگران‌کننده مواد غنی‌شده، به‌ویژه اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد و اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد» را دلیلی برای «نگرانی بزرگ» توصیف کرده‌اند.

کشورهای غربی نگران‌اند که ایران، با افزایش غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا، به مواد لازم برای ساخت بمب اتمی دست‌یابد. ایران هرگونه تلاش در این زمینه را رد می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل به این نشریه بریتانیایی گفته است که جهان باید در مقابل ایران به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش بایستد.

نفتالی بنت گفت که بدون فشار غرب، حکومت اسلامی در ایران می‌تواند خیلی زود به بمب هسته‌ای دست یابد. جهان باید موضع قاطعانه‌ای را اتخاذ کند و به حکومت اسلامی ایران بگوید که نداشتن (برنامه) هسته‌ای، لغو تحریم (را به همراه خواهد داشت). ایران برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف نخواهد کرد، (مگر این که غرب) آن را متوقف کند.

خروج از ان‌پی‌تی

در یکی از تازه‌ترین واکنش‌های جمهوری اسلامی به تصویب قطعنامه انتقادی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز شنبه خواستار بررسی خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا «ان- پی- تی» شده است.

محمود عباس‌زاده مشکینی گفته است: «شخصا پیشنهادم این است که در اولین فرصت تعلیق عضویت در ان‌پی‌تی را در مجلس بررسی کنیم و در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص ادامه مذاکرات پس از صدور قطعنامه شورای حکام اظهار داشت :«اگر به نتیجه نرسیم، اصراری به ادامه مذاکرات نداریم.»

به گزارش تلگراف، مقامات در اسرائیل می‌گویند که دیپلمات‌های غربی در حال حاضر امید به احیای توافق هسته‌ای ایران را از دست داده‌اند و به این نکته واقف می‌شوند که ایران در حال ساخت مخفیانه بمب هسته‌ای است.

طبق این گزارش، کشورهای غربی در حال نزدیک شدن به این نقطه‌عطف هستند که دیگر به گفته‌های ایران در خصوص توسعه یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای اعتماد نداشته باشند.

با استفاده از تلگراف، وب سایت عصر ایران و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG