لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

اعطای یک میلیارد دلار کمک تسلیحاتی دیگر؛ آمریکا سامانه موشک ضدکشتی به اوکراین می‌فرستد


جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۵ خرداد اعطای یک میلیارد دلار کمک تسلیحاتی دیگر به اوکراین را اعلام کرد.

به گفته منابع آگاه، این کمک‌ها شامل سامانه‌های موشکی ضد کشتی، گلوله‌های توپخانه از جمله برای مدل‌های هوویتزر می‌شود.

آقای بایدن گفت که در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود، خبر این کمک تسلیحاتی را به وی اعلام کرد.

او اظهار داشت: «به اطلاع رئیس‌جمهور زلنسکی رساندم که ایالات متحده یک کمک امنیتی یک میلیارد دلاری دیگر به اوکراین اختصاص می‌دهد که شامل تسلیحات دفاعی ساحلی و توپخانه‌های بیشتر است، همچنین مهمات برای توپخانه و سامانه‌های موشکی پیشرفته».

رئیس‌جمهوری آمریکا این اظهارات را در بیانیه‌ای گفت که پس از گفت‌وگوی تلفنی ۴۱ دقیقه‌ای او با زلنسکی منتشر شد.

بایدن همچنین از اعطای یک کمک بشردوستانه ۲۲۵ میلیون دلاری به مردم اوکراین خبر داد که شامل اقلامی چون آب آشامیدنی سالم، محموله‌های پزشکی و درمانی ضروری، آذوقه، چادر و پول نقد برای خانواده‌ها تا بتوانند اقلام لازم را خریداری کنند.

این بسته‌های کمک همزمان با سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، به بروکسل و دیدار با همتایان خود در متحدان اروپایی واشینگتن اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه منبع آشنا با جزئیات این کمک‌ها، به شرط عدم افشای نام خود، گفته‌اند که یکی از بسته‌ها به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار احتمالا بیشتر شامل راکت‌هایی برای سامانه‌های چندمنظوره پرتاب راکتی خواهد بود که پیشتر برای اوکراین فرستاده شده بودند و همچنین گلوله‌ برای توپخانه هوویتزر و قطعات یدکی آن‌ها.

بسته دوم به ارزش تخمینی ۶۵۰ میلیون دلار شامل پرتابگرهای موشک ضد کشتی هارپون، رادیوهای امن، دوربین‌های دید در شب و آموزشی خواهد بود.

موشک‌ هارپون ساخت شرکت بوئینگ است که ارزش هر فروند موشک آن ۱.۵ میلیون دلار است. این نخستین بار است که ایالات متحده پرتابگرهای این موشک را ارسال می‌کند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، روز چهارشنبه کشورهای غربی را به «جنگ نیابتی با روسیه» متهم کرد و به خبرنگاران گفت: «باید بگویم که کشورهای غربی تسلیحات به اوکراین می‌فرستند- دستان شما آغشته به خون غیرنظامیان است».

اوکراین به آمریکا و کشورهای غربی فشار می‌آورد تا در وضعیت فشار فزاینده از جانب روسیه در منطقه دونباس سرعت ارسال تسلیحات را افزایش دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ک.ر
XS
SM
MD
LG