لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

روسیه تحریم‌شده به بزرگترین تامین‌‌کننده نفت چین تبدیل شد


ارزش نفت وارداتی چین از روسیه در ماه مه تقریبا ۷.۵ میلیارد دلار بوده است
ارزش نفت وارداتی چین از روسیه در ماه مه تقریبا ۷.۵ میلیارد دلار بوده است

آمارهای جدید گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در ماه مه حدود هشت میلیون و ۴۲۰ هزار تن نفت خام، معادل روزانه نزدیک به دو میلیون بشکه، از روسیه خریداری کرده که ۵۵ درصد بیشتر از ماه مشابه پارسال است.

بر اساس این گزارش که در سایت گمرک چین منتشر شده، ارزش نفت وارداتی از روسیه در ماه مه تقریبا ۷.۵ میلیارد دلار بوده است.

بدین ترتیب برای نخستین بار طی ۱۹ ماه گذشته، روسیه به بزرگترین تامین‌کننده نفت چین تبدیل شده است. این جایگاه قبلا در اختیار عربستان بود.

عربستان نیز ماه گذشته فروش نفت به چین را ۹ درصد افزایش داد و به یک میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه در روز رساند.

خبرگزاری رویترز قبلا گزارش داده بود که روسیه برای هر بشکه نفت ۳۰ دلار تخفیف به چین و هند می‌دهد و به سرعت در حال تسخیر جایگاه ایران و ونزوئلا در بازار نفت چین است.

هند در ماه گذشته به دومین مشتری بزرگ نفت روسیه تبدیل شد؛ در حالی که پارسال کشور آلمان این جایگاه را داشت. هند خرید نفت از روسیه را تقریبا ۲۴ برابر و خرید زغال سنگ را شش برابر کرده است.

چین همچنین خرید گاز مایع از روسیه را در ماه گذشته ۵۴ درصد افزایش داده و به ۳۹۷ هزار تن رسانده است.

قبل از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، نیمی از نفت و محصولات نفتی صادراتی این کشور راهی غرب می‌شد. اما آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های سنگینی علیه مسکو وضع کرده‌اند و خرید نفت از روسیه را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند.

آمارهای رویترز و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تولید روزانه نفت روسیه به خاطر تحریم‌ها دو میلیون بشکه کاهش یافته است.

روسیه در تلاش است تا با تخفیف‌های چشمگیر به مشتریان آسیایی، همچنین جایگزین کردن نفت خود به جای نفت ونزوئلا و ایران، افت صادرات به غرب را جبران کند.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد ماه گذشته روزانه ۶۲ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده و هیچ محموله نفتی از ونزوئلا وارد نکرده است.

چین معمولا به‌دلیل تحریم‌های آمریکا نفت ایران و ونزوئلا را از طریق واسطه‌ها، خصوصا مالزی دریافت می‌کند. آمارهای چین نشان می‌دهد خرید نفت از مالزی طی ماه مه را بیش از دو برابر کرده و به ۲.۲ میلیون تن رسانده که معادل روزانه ۵۲۰ هزار بشکه است.

شرکت اطلاعات کالا، کپلر، قبلا به رادیو فردا گفته بود که آمارهای ابتدایی نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در ماه مه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده و نسبت به ماه قبل نصف شده است.

خبرگزاری رویترز نیز هفته گذشته گزارش داد که صادرات نفت ونزوئلا به کمترین میزان طی ۱۸ ماه گذشته رسیده و تقریبا نصف شده است.

چین تنها مشتری رسمی نفت ونزوئلا و ایران است.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد کل واردات نفت این کشور در ماه مه با رشدی ۱۲ درصدی به روزانه حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های گمرک چین، خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG