لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

سازمان سینمایی فیلم «برادران لیلا» را توقیف کرد


سازمان سینمایی روز دوشنبه از توقیف فیلم «برادران لیلا»، ساخته سعید روستایی خبر داد و دلیل آن را « تخلفات و سرپیچی تهیه کننده و کارگردان این اثر از مقررات» عنوان کرد.

اطلاعیه سازمان سینمایی می‌گوید که اداره نظارت بر عرضه و نمایش این سازمان تصمیم گرفته است پروانه نمایش فیلم «برادران لیلا» را صادر نکند.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از توقیف احتمالی این فیلم که در جشنواره کن فرانسه حضور داشت، منتشر شده بود. از جمله روزنامه جام‌جم، متعلق به سازمان صدا و سیما، نوشته بود که فیلم برادران لیلا «بایگانی» می‌شود، چون «پیش از حضور در جشنواره کن برای دریافت پروانه نمایش اقدام نکرده است».

اما از سویی تهیه‌کننده فیلم برادران لیلا تاکید کرده بود که ارسال فیلم به جشنواره کن با «تعامل کامل با سازمان سینمایی» وزارت ارشاد انجام گرفته بود.

اطلاعیه سازمان سینمایی نیز اذعان می‌دارد که فیلم برادران لیلا در نهایت با مجوز این سازمان به جشنواره کن ارسال شده، اما در عین حال می‌گوید که کارگردان فیلم «حتی یک مورد» از موارد اصلاحی را رعایت نکرده است.

این اطلاعیه می‌گوید: «برغم تاکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیه کننده و کارگردان نسبت به تبعات هرگونه تخلف، متاسفانه فیلم مذکور بدون هیچ‌گونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش در آمد. چنانکه عوامل اصلی فیلم با اصرار و ابرام بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند که اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالن‌های سینما و مخاطبان داخلی ترجیح می‌دهند.»

پیش از این محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، نسبت به اظهارات عوامل فیلم برادران لیلا در جشنواره کن به شدت انتقاد کرده و گفته بود که آنها «برای کسب جایزه به رفتارهای نمایشی و غیرصادقانه» تن داده‌اند. وی همچنین مدعی شده بود که «اظهارات غیرسینمایی» و «نمایش پوپولیستی» اهالی سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی فاقد «مشروعیت و اعتبار» است.

این در حالی است که کارگردان فیلم «برادران لیلا»، پس از دریافت جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم،‌فیپرِشی، در جشنواره کن فرانسه این جایزه را به مردم آبادان تقدیم کرد و ترانه علیدوستی، بازیگر این فیلم، نیز در نشست خبری در جشنواره کن، در پاسخ به پرسش رادیو فردا گفت که «قائل» به استفاده از تریبون‌هایی چون جشنواره سینمایی کن برای بیان مطالبات مردم ایران است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG