لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۹

ارزیابی ادعای امام جمعه اصفهان در مورد بهتر شدن روزبه‌روز وضع اقتصادی کشور


یوسف طباطبایی‌نژاد

یوسف طباطبایی‌نژاد

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در اصفهان

«از نظر اقتصادی جلو می‌رویم کما اینکه روزبه‌روز با کمک خداوند وضع‌مان بهتر می‌شود»

نادرست

یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده علی خامنه‌ای در اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۰ خردادماه گفت: «از نظر اقتصادی جلو می‌رویم کما اینکه روزبه‌روز با کمک خداوند وضع‌مان بهتر می‌شود».

امام جمعه اصفهان افزود: «برخی دنبال این می‌گردند که فقط نقاط ضعف را ببینند، این‌ها مانند مگس هستند، کارهای خوب را رها کرده و فقط ضعف را می‌بینند».

آیا ادعای او درست است؟ و شرایط اقتصادی مردم ایران، روزبه‌روز بهتر می‌شود؟

نماینده خامنه‌ای در اصفهان در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده که همزمان، روند افزایشی دلار در مقابل پول ملی ایران، رکورد تاریخی خود را شکست و به بالاترین مقدار خود رسید و متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران نیز رکورد جدیدی را به ثبت رسانده؛ روندی که البته ظاهراً همچنان ادامه دارد. اینها تنها نمونه‌ای کوچک از شرایط اقتصادی مردم است که نشان می‌دهد، سخنان نماینده علی خامنه‌ای در اصفهان مبنی بر بهتر شدن روزانه شرایط اقتصادی مردم ایران، ادعایی نادرست است.

در ادامه کاهش ارزش پول ملی ایران، نرخ برابری دلار در روز یکشنبه ۲۲ خرداد به ۳۳ هزار تومان رسید. پول ملی ایران البته از مدتها قبل در سراشیبی سقوط و بی‌اعتباری قرار گرفته به طوری که ریال ایران در مقابل دلار آمریکا از ابتدای سال جاری خورشیدی ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داده، و طی ۴۳ سال گذشته نیز ارزش دلار در مقابل ریال ایران بیش از ۳۲۰۰ برابر شده است. نرخ دلار در ابتدای انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تنها ۱۰ تومان بود.

در شاخصی دیگر از وضعیت معیشتی مردم، بانک مرکزی ایران در میانه‌های خرداد با انتشار گزارشی از افزایش ۲۶ درصدی قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال خبر داد.

این گزارش می‌گوید که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در ماه گذشته به رکورد تاریخی ۳۶ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان رسیده است.

در همین زمینه، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در دولت ابراهیم رئیسی نیز از افزایش رسمی نرخ اجاره در کلان شهر تهران تا ۲۵ درصد و در بقیه کلان‌شهرها تا ۲۰ درصد و سایر شهرها تا ۱۵ درصد خبر داده است.

بسیاری از صنایع قدیمی و باسابقه ایران نیز روزگار دشواری را می‌گذرانند. از جمله آنها، عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که صنعت فرش ایران اکنون دیگر به پایان کار خود رسیده و چیزی از آن باقی نمانده‌ است. بر اساس آمارها، صادرات فرش ایران از نیم میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ به ۸۰ میلیون دلار سقوط کرده است.

شرایط اقتصادی و معیشتی مردم ایران در شرایطی است که به تازگی ۶۱ اقتصاددان در ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، با هشدار نسبت به پیامدهای سیاست‌های اقتصادی دولت تاکید کرده‌اند که «وضعیت کشور بسیار شکننده است و اصرار بر حذف یارانه‌ها در این دوران فلاکت‌بار، کاسه صبر مردم را لبریز خواهد کرد».

مجموعه این شرایط اقتصادی و معیشتی باعث شده تا در سال‌های اخیر بسیاری از ایرانیان در شهرهای مختلف، دست به اعتراض بزنند و شعارهای تندی را علیه کل حکومت جمهوری اسلامی بویژه رهبر آن، سر دهند.

از این رو، سخنان نماینده علی خامنه‌ای در اصفهان مبنی بر بهتر شدن روزانه وضعیت اقتصادی مردم ایران، ادعایی کاملاً نادرست است. همزمان با این ادعای او، طبق آمارهای رسمی بسیاری از شاخص‌های اقتصادی ایران، در سقوطی آشکار، رکورد جدیدی را به ثبت رسانده‌اند.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG