لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

روسیه با دست‌کم ۱۴ موشک پایتخت اوکراین را هدف قرار داد


یکی از ساختمان‌های مسکونی آسیب‌دیده در حمله موشکی یک‌شنبه روسیه به کی‌یف
یکی از ساختمان‌های مسکونی آسیب‌دیده در حمله موشکی یک‌شنبه روسیه به کی‌یف

روسیه بامداد یک‌شنبه پنجم مرداد، دست‌کم با ۱۴ موشک پایتخت اوکراین را هدف حمله قرار داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های اوکراینی می‌گویند که بر اثر اصابت این موشک‌ها دو ساختمان مسکونی آسیب دیده و ۵ نفر مجروح شده‌اند.

این نخستین حمله هوایی نیروهای روسیه به کی یف از ۱۵ خرداد به این طرف است.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف که از صحنه انفجار بازدید کرد به خبرنگاران گفت که حمله موشکی روسیه به پایتخت اوکراین پس از نزدیک به سه هفته توقف، با هدف «ارعاب اوکراینی‌ها… در آستانه نشست ناتو» انجام شده است. نشست ناتو قرار است از ۲۸ تا ۳۰ ژوئن در مادرید برگزار شود.

این حمله هم‌زمان با آن صورت می‌گیرد که نیروهای روسی در حال تصرف آخرین بخش‌های منطقه لوهانسک در شرق اوکراین هستند. پیشروی روس‌ها در این منطقه پس از کنترل کامل آنها بر ویرانه‌های شهر سیویرودونِتسک و کارخانه شیمیایی آن که صدها سرباز و غیرنظامی اوکراینی به آن پناه برده بودند، شتاب بیشتری گرفته است.

پس از هفته‌ها نبرد و مقاومت شدید نیروهای اوکراینی برای جلوگیری از تسلط روسیه بر سیویرودونتسک، یک مقام اوکراینی روز جمعه، چهارم تیر تایید کرد که دستور عقب‌نشینی نظامیان اوکراینی از این شهر راهبردی صادر شده است.

برای روسیه موفقیت در کنترل سیویرودونتسک که آخرین بخش باقی‌مانده در دست اوکراین در منطقه لوهانسک بود، یک موضوع کلیدی به‌شمار می‌رود.

در همین حال روسیه از روز شنبه شلیک ده‌ها موشک به مناطق مختلف اوکراین در سراسر کشور را جدا از مناطق شرقی آغاز کرده است.

به گفته فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، برخی از این موشک‌ها از بمب‌افکن‌های‌ دوربرد روسیه که در بلاروس مستقر هستند، شلیک شده‌اند.

این موشک‌باران پیش از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در روز شنبه انجام شد.

در این دیدار، پوتین گفت که قصد دارد سامانه موشکی «اسکندر-ام» را در اختیار بلاروس قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سامانه موشکی جایگزین موشک‌های «اسکاد» متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی می‌شود. این سیستم دارای دو موشک هدایت‌شونده تا ۵۰۰ کیلومتر برد است که می‌توانند کلاهک‌های جنگی متعارف یا اتمی حمل کنند.

در همین حال فرماندار استان لوهانسک روز شنبه ضمن تایید خبر از دست رفتن سیویرودونتسک گفت که نیروهای روسی به دنبال محاصره شهر همسایه آن، یعنی لیسیچانسک هستند.

سیویرودونتسک و لیسیچانسک نقاط کانونی حمله روسیه با هدف تصرف منطقه عمدتا روسی‌زبان موسوم به دونباس در شرق اوکراین است و تصرف لیسیچانسک به نیروهای روسی امکان کنترل تمامی بخش‌های اصلی این منطقه را می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ف.ع / پ.پ
XS
SM
MD
LG