لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

العربی الجدید: دیدار مقامات مصر و ایران در عمان با هدف بهبود روابط


عکس مربوط به سفر حسین امیرعبداللهیان (چپ) به مسقط
عکس مربوط به سفر حسین امیرعبداللهیان (چپ) به مسقط

روزنامه العربی الجدید روز چهارشنبه، ۱۵ تیر، به نقل از «منابع مصری» نوشت که در جریان دیدار هفته گذشته عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، از عمان، مقامات مصری و ایرانی با هدف بهبود روابط دیدار و گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش، عمان با استفاده از فرصت حضور آقای سیسی در مسقط، مبتکر برگزاری نشستی با حضور بلندپایگان مصری و ایرانی شده است.

العربی الجدید، چاپ لندن، افزوده است که رئیس جمهور مصر همچنین به پادشاه عمان «اطمینان» داد که قاهره تمایلی به شرکت در پیمان‌های منطقه‌ای برای درگیری مستقیم با ایران یا ورود به بحران با ایران ندارد.

بر اساس این گزارش، گفت‌وگوهای ایرانی- مصری «به طور کلی حول امور امنیتی» بود و از جمله در ارتباط با سوریه و نوار غزه.

منابع مصری گفته‌اند که «تفاهم زیادی» بین مقامات ایرانی و مصری وجود داشت به گونه‌ای که برگزاری مذاکرات مستقیم میان طرفین در دور بعدی محتمل است.

به گفته این منابع، قاهره و تهران برای دستیابی به سطح مناسبی از روابط به صورت تدریجی و هماهنگی حداکثری مواضع در مجامع بین‌المللی به اتفاق نظر دست یافتند.

عبدالفتاح سیسی در سفر روزهای گذشته به مسقط با هیثم بن طارق، سلطان عمان، دیدار کرد که در پایان آن، در بیانیه رسمی بر اهمیت همکاری در خصوص مسائل مربوط به «امور منطقه‌ای و بین‌المللی» ضمن رعایت احترام طرف‌ها و خودداری از دخالت در امور داخلی کشورها تاکید شد.

عمان همواره مناسبات نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشته و برخلاف اکثر امیرنشین‌های حوزه خلیج فارس، هیچ‌گاه روابط خود را به مسیر تنش و بحران با تهران نکشانده و در موارد متعددی میانجی بحران‌های ایران و آمریکا بوده است.

در میان کشورهای منطقه، مصر و اردن نیز مانند عمان در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که از وخامت روابط با تهران دوری کنند در حالی که بحران‌های متعدد همواره دامنگیر مناسبات بسیاری از کشورهای عرب منطقه با ایران بوده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در روزهای گذشته تایید کرد که تهران و قاهره به تلاش مشترک برای بهبود روابط دست زده‌اند. او مصر را کشور بزرگ جهان اسلام نامید.

آخرین بار محمود احمدی‌نژاد در مقام رئیس جمهور ایران در سال ۱۳۹۱ از مصر دیدار کرد. محمد مرسی، رئیس جمهور وقت مصر، نیز آن سال از ایران دیدار کرده بود. با این حال، این رفت و آمدها در سطح سران دیگر تکرار نشد.

با وجود نبود مناسبات در سطح عالی میان تهران و قاهره، دفتر حافظ منافع ایران در مصر همواره فعال بوده است. احمد کنعانی که هفته گذشته به سخنگویی وزارت خارجه ایران منصوب شد، ریاست این دفتر را در دست داشت.

با این حال، مقامات رسمی ایران و مصر هنوز به گزارش العربی الجدید واکنش نشان نداده‌اند.

این گزارش در زمانی منتشر شده که گروه‌هایی از ایرانیان وفادار به محمدرضا شاه پهلوی در روزهای آینده برای حضور در آیین سالروز درگذشت او راهی مصر می‌شوند. آرامگاه موقت پادشاه فقید ایران در قاهره قرار دارد.

XS
SM
MD
LG