لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

پوتین: ادامه تحریم‌ها منجر به قیمت‌های فاجعه‌بار انرژی در اروپا می‌شود


ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید ادامه تحریم‌ها علیه کرملین می‌تواند منجر به قیمت‌های فاجعه‌بار انرژی برای خانوارهای اروپایی شود.

وی روز جمعه ۱۷ تیرماه در نشستی با مقامات ارشد روسیه گفت: «میدانیم که اروپایی‌ها در تلاش برای جایگزین کردن منابع انرژی دریافتی از روسیه با دیگر کشورها هستند، اما انتظار داریم که نتیجه چنین اقداماتی منجر به افزایش قیمت گاز در بازارهای نقدی و افزایش هزینه مصرف انرژی برای مصرف‌کننده‌های نهایی شود.»

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین مدعی شد که بخش سوخت و انرژی روسیه «ثبات خود را حفظ کرده» و تحریم‌ها تاثیر منفی بسیار بیشتری بر خود کشورهایی که علیه روسیه تحریم اعمال کرده‌اند داشته است.

وی گفت استفاده بیشتر از اهرم تحریم‌ها حتی می‌تواند عواقب «فاجعه‌بارتری» برای بازارهای جهانی انرژی داشته باشد.

اتحادیه اروپا در نظر داشت تا پایان سال جاری واردات گاز از روسیه را تا دو سوم کاهش دهد، اما روسیه طی هفته‌های گذشته پیش‌دستی کرده و فروش گاز به کشورهای اروپایی را قطع یا به شدت محدود کرده است.

روسیه پارسال ۱۴۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله به اتحادیه اروپا صادر کرده بود و سهمی ۴۰ درصدی در مصرف گاز این کشورها داشت؛ اما طی روزهای گذشته انتقال گاز روسیه به این اتحادیه به نصف رسیده و قیمت گاز در بازارهای نقدی اروپا نیز به شدت افزایش یافته است.

خود روسیه هم با تبعات سنگین تحریم‌ها مواجه شده و بر اساس ارزیابی نهادهای بین‌المللی، از جمله موسسه مالی بین‌المللی اقتصاد، مستقر در پاریس، اقتصاد این کشور در سال جاری ۱۵ درصد کوچکتر خواهد شد.

گرمان گرف، رئیس اسبربانک، بزرگترین بانک روسیه نیز ۲۷ خرداد اعلام کرد یک دهه طول خواهد کشید که اقتصاد این کشور به سطح قبل از تحریم غرب بازگردد.

تحریم‌های غرب طی چند ماه گذشته تجارت خارجی روسیه را تا نصف کاهش داده و نیمی از ذخایر ارزی خارجی روسیه مسدود شده است. بانک مرکزی روسیه نیز اخیرا گزارش داد که فرار سرمایه از کشور طی سه ماهه ابتدایی امسال بیش از ۳.۵ برابر شده و تا ۶۲ میلیارد دلار اوج گرفته است.

همچنین گزارش جدید نهاد پژوهشی «هنلی» پیش‌بینی کرده است که امسال ۱۵ هزار میلیونر از روسیه مهاجرت کنند.

برای دومین بار طی دو گذشته است که ولادیمیر پوتین از تحریم‌های غرب انتقاد می‌کند. وی روز گذشته نیز گفت تحریم‌کننده‌ها به هدف خود در «ایجاد تفرقه و نفاق در جامعه روسیه و از بین بردن روحیه مردم این کشور» نرسیدند.

آقای پوتین در ادامه گفت شرکت‌های نفتی روسیه باید برای تحریم‌های نفتی اروپا علیه کرملین که از اواخر سال جاری میلادی به اجرا گذاشته می‌شود، آماده شوند.

رهبران اتحادیه اروپا ماه گذشته اعلام کردند که بر سر کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی به توافق رسیده‌اند.

اتحادیه اروپا تحریم‌هایی نیز برای واردات زغال‌سنگ روسیه اعمال کرده که از ماه آینده اجرایی می‌شود.

پارسال حدود سه چهارم گاز، نیمی از نفت و یک چهارم زغال‌سنگ صادراتی روسیه به ارزش ۹۹ میلیارد یورو (تقریبا ۱۰۸ میلیارد دلار) راهی بازارهای اتحادیه اروپا شده بود که معادل ۶۲ درصد از کل صادرات روسیه به اتحادیه اروپا است. آمارهای گمرک روسیه نشان می‌دهد که کل صادرات کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۹۰ میلیارد دلار بوده است، بدین ترتیب، تنها صادرات انرژی این کشور به اتحادیه اروپا معادل یک پنجم از کل صادرات روسیه است.

آقای پوتین روز گذشته در ادامه گفت روسیه در حال ارزیابی توسعه زیرساخت‌های ریلی و خطوط لوله برای صادرات نفت و محصولات نفتی به "کشورهای دوست" است.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG