لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

سقوط شدید صادرات و جهش واردات برق ایران در بهار


گزارش جدید وزارت نیرو از سقوط سهمگین صادرات و جهش واردات برق ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی خبر می‌دهد.

این گزارش که در وبسایت رسمی وزارت نیرو منتشر شده از افت بیش از ۷۰ درصدی صادرات برق و رشد بالای ۸۰ درصدی واردات برق در بهار امسال نسبت به فصل مشابه پارسال خبر داده است.

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، ایران در بهار امسال ۱۰۸۷ میلیون کیلووات ساعت واردات برق و ۶۶۰ میلیون کیلووات ساعت صادرات برق داشته است. بدین ترتیب برای اولین بار، واردات فصلی برق کشور از صادرات پیشی گرفته است.

برای نمونه بهار سال ۹۸ صادرات برق ایران چهار برابر واردات برق بود.

ایران طی چند سال گذشته کمتر از نیمی از اهداف رشد تولید برق را محقق کرده و هر سال کسری برق کشور فزونی یافته است.

صادرات برق ایران به عراق، افغانستان پاکستان است و واردات برق ایران هم از آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان.

اوج‌گیری شکاف تراز منفی تجارت برق کشور در حالی است که اوج مصرف برق ایران در فصل تابستان است و هنوز معلوم نیست ایران ماه‌های گرم سال را که مصرف برق به بالاترین میزان می‌رسد، چگونه طی خواهد کرد.

عباس جبال بارزی، نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ۲۱ تیرماه به خبرگزاری ایلنا گفته بود به خاطر کسری برق کشور از بنگا‌ه‌های بزرگ خواسته شده نیمی از تابستان را تولید نداشته باشند.

وی در ادامه گفت هم‌اکنون بخشی از بنگاه‌ها با ظرفیت ۵۰ درصد و بسیاری با ظرفیت ۲۰ الی ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند.

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد که بخش صنعت در بهار امسال سهمی ۴۳ درصدی و بخش خانگی سهمی ۲۶ درصدی در مصرف برق کشور داشته است.

ادامه افت تولید برق آبی و معضل نیروگاههای کم‌بازده

گزارش وزارت نیرو همچنین حاکی از آن است که در مجموع، تولید برق کشور در بهار امسال نسبت به بهار پارسال نه تنها رشدی نداشته، بلکه مقداری نیز افت کرده است.

علت امر، ادامه افت چشمگیر تولید برق آبی است. تولید برق ایران از نیروگاه‌های آبی در بهار سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال ۲۴ درصد افت داشته است.

ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری تنها سه هزار و ۶۴۰ میلیون کیلووات ساعت تولید برق آبی داشته، در حالی که این رقم برای نمونه در بهار سال ۹۸ بیش از ۱۲ میلیون کیلووات ساعت بود.

گزارش وزارت نیرو همچنین نشان می‌دهد که در سال جاری بیش از ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه جدید راه‌اندازی شده، اما بیش از هزار مگاوات آن نیروگاه گازی بوده و تنها ۱۶۰ مگاوات آن نیروگاه چرخه ترکیبی بوده است.

راندمان نیروگاه‌های گازی حدود ۳۲ درصد است، در حالی که راندمان نیروگاه‌های چرخه ترکیبی در ایران ایران حدود ۴۵ درصد و در کشورهای پیشرفته و حتی ترکیه، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است.

ایران سال‌ها پیش برنامه تبدیل همه نیروگاه‌های گازی به چرخه ترکیبی را داشت، اما نه تنها این کار را نکرده، بلکه در بهار امسال حتی نیروگاه‌های جدید نیز با تکنولوژی دهه‌ها قبل و راندمان بسیار نازل ۳۲ درصدی احداث و راه‌اندازی شده است.

با استفاده از گزارش وزارت نیرو؛ س.ن

XS
SM
MD
LG