لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

بایدن: اجازه ایجاد خلاء قدرت در خاورمیانه را نخواهیم داد تا ایران، روسیه و چین آن را پر کنند


رئیس‌جمهوری ایالات متحده در اجلاس سران کشورهای عربی اعلام کرد آمریکا از خاورمیانه کنار نخواهد کشید تا منجر به ایجاد خلاء قدرتی شود که روسیه، ایران و چین آن را پر کنند.

جو بایدن روز شنبه ۲۵ تیر ماه در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که رهبران عراق، مصر و اردن نیز در آن حضور داشتند، با تاکید به تعهد آمریکا برای ایجاد ثبات در خاورمیانه اظهار داشت: «ما به دنبال حفظ امنیت منطقه با همکاری اصولی و فعال‌تر و تحت رهبری آمریکا هستیم.»

به گزارش وبسایت کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: «همان‌طور که ما به همکاری نزدیک با بسیاری از شما برای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای ایران ادامه می‌دهیم، در کنار آن سیاست دیپلماسی برای بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را نیز دنبال می‌‌کنیم.»

او افزود: «مهم نیست که چه اتفاقی می افتد، اما ایالات متحده متعهد به تضمین این موضوع است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.»

آقای بایدن در ادامه بر تعهد آمریکا به امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز تاکید کرد؛ آبراهی که ایران بارها تهدید به بستن آن کرده و طی چند سال گذشته چندین نفتکش خارجی در آنجا مورد حمله قرار گرفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه تصریح کرد: «در نقاط مختلف جهان شاهد تلاش‌هایی برای تضعیف نظم مبتنی بر قانون هستیم. از اقدامات قهری فزاینده چین در اقیانوس هند و آرام گرفته تا تهاجم وحشیانه و بی‌دلیل روسیه علیه کشور همسایه اوکراین و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران. اینجا خاورمیانه است و ما شاهد تغییرات مهمی بوده‌ایم.»

وی همچنین با اشاره به کشته شدن بیش از هفت هزار نظامی آمریکایی در افغانستان و عراق و دیگر نقاط خاورمیانه طی دو دهه گذشته گفت که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اولین رئیس‌جمهور آمریکایی است که به منطقه خاورمیانه سفر می‌کند، در حالی که نیروهای آمریکایی درگیر هیچ جنگ زمینی در منطقه نیستند.

آقای بایدن در کنار این موضوعات به تعهد آمریکا بر دموکراسی و حقوق بشر تاکید کرد و گفت آینده از آنِ کشورهایی است که پتانسیل و توانایی‌های جمعیتی خود را آزاد می‌کنند؛ از جمله با ایجاد حقوق برابر برای زنان و مشارکت آنها در فعالیت‌های اقتصادی.

وی گفت آینده از آنِ کشورهایی است که مردم بدون ترس از پیامدهایش، از رهبران خود سوال کنند.

آقای بایدن قبل از اجلاس شورای همکاری خلیج فارس با رهبران کشورهای عربستان، عراق، امارات و مصر دیدار کرد.

پیش از این جو بایدن موضع تندی نسبت به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار واشینگتن پست داشت و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مسئول این قتل در کنسولگری دولت ریاض در ترکیه معرفی کرده بود.

وی می‌گوید در دیدار با محمد بن سلمان، مساله قتل آقای خاشقجی را مطرح کرده است . او دست‌داشتن در این قتل را رد کرده و گفته است که مسئولین و مسببان این قتل را مورد بازخواست قرار داده است.

به دنبال دیدار رهبران عربستان و آمریکا دو کشور در بیانیه مشترکی بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی نیز تاکید کردند.

در این بیانیه مشترک که توسط خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شده، همچنین آمده است که آمریکا و عربستان بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها، حمایت این کشور از تروریسم از طریق گروه‌های وابسته و اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه پافشاری کردند.

در این بیانیه تصریح شده است که جو بایدن بر تعهد جدی و پایدار آمریکا از امنیت پادشاهی عربستان تاکید کرده است.

با استفاده از گزارش‌های کاخ سفید و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG