لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

هشدار خامنه‌ای به اردوغان درباره حمله به سوریه: «امنیت سوریه را امنیت خود بدانید»


رجب طیب اردوغان (وسط) در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای (چپ)
رجب طیب اردوغان (وسط) در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای (چپ)

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در دیدار با رئیس جمهور ترکیه در مورد عواقب حمله نظامی به شمال سوریه به او هشدار داد و در مقابل وعده داد که تهران در مبارزه با تروریسم «مطمئنا» با ترکیه همکاری خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه، ۲۸ تیرماه، با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد. وب‌سایت رسمی علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه از این دیدار خبر داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، شامگاه دوشنبه برای مذاکره با مقام‌های ایران و همچنین شرکت در نشست مشترک با همتایان روسی و ایرانی خود در راس هیئتی وارد تهران شد.

او صبح روز سه‌شنبه مورد استقبال رسمی همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، قرار گرفت و سپس دیداری با رهبر جمهوری اسلامی داشت.

به گزارش وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی که ساعتی بعد از این دیدار گزارشی منتشر کرد، آیت‌الله خامنه‌ای به رجب طیب اردوغان تذکر داده است که حمله نظامی به شمال سوریه «قطعاً‌ هم به ضرر سوریه، هم به ضرر ترکیه و هم به ضرر منطقه است».

طی بیش از یک ماه گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه، چندین بار تهدید کرده که کشورش عملیات نظامی جدیدی را علیه دو منطقه در شمال سوریه انجام خواهد داد و شبه‌نظامیان کرد این مناطق را که او آنان را «تروریست» توصیف می‌کند، هدف قرار خواهد داد.

جمهوری اسلامی از یک سو همانند ترکیه با گروه‌های کرد مسلح برخورد خشونت‌آمیز می‌کند و از سوی دیگر از آنجا که متحد رژیم بشار اسد در سوریه است، از تمامیت ارضی این کشور دفاع می‌کند.

دو منطقه‌ای که ترکیه قصد دارد به آن حمله کند بخشی از یک نوار حائل به عرض ۳۰ کیلومتر است که آنکارا قصد دارد آن را در امتداد مرز ترکیه و سوریه ایجاد کند.

سوریه به شدت با ایجاد چنین منطقه حائل مرزی مخالفت کرده است.

به پیروی از همین سیاست، علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه با تاکید بر این که «ما امنیت ترکیه و مرزهای آن را امنیت خود می‌دانیم» خطاب به آقای اردوغان گفته است: «شما نیز امنیت سوریه را امنیت خود بدانید. مسائل سوریه را باید با مذاکرات حل کرد و ایران، ترکیه، سوریه و روسیه با گفتگو این مسئله را تمام کنند.»

به نوشته وب‌سایت خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ادامه در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر «همکاری ایران برای مبارزه با گروه‌های تروریستی» گفت: «ما در مبارزه با تروریسم مطمئناً با شما همکاری می‌کنیم.»

در دیدار روز سه‌شنبه، ابراهیم رئیسی نیز حضور داشته است، اما وب‌سایت خامنه‌ای هیچ اشاره‌ای به اظهار نظرهای او، اگر اظهار نظری کرده باشد، نکرده است.

دولت‌های ایران و روسیه در جنگ ۱۱ ساله سوریه برای بقای حکومت بشار اسد تلاش گسترده کرده‌ و به باور بسیاری از تحلیل‌گران اگر این تلاش گسترده نبود، رژیم آقای اسد هم دیگر وجود نمی‌داشت.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیز دیداری خواهد داشت. هنوز گزارشی از ورود آقای پوتین به تهران منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG