لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

سیل در سیستان و بلوچستان سه قربانی گرفت؛ انسداد راه ده‌ها روستا در کرمان


سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان

در حالی که استانداری کرمان از انسداد راه‌های ارتباطی ۷۱ روستا بر اثر وقوع سیل خبر داده، مقام‌های استان سیستان و بلوچستان نیز در پی سیل در این استان، از کشته شدن سه نفر و آسیب به ۵۱ واحد مسکونی خبر دادند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان شامگاه سه‌شنبه، چهارم مرداد، گفت: «حمید بامری، یک راهدار، هنگام انجام وظیفه در محور ایرانشهر- سرباز قربانی سیل شد.»

همزمان، مدیرکل مدیریت بحران این استان نیز از کشته شدن دو نفر بر اثر برق‌گرفتگی ناشی از بارندگی شدید و اتصال شبکه برق در شهرستان زاهدان خبر داد و گفت که این اتصالات برق ناشی از بارندگی بوده است.

به گزارش سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان، در روز سه‌شنبه ۲۶.۵ میلیمتر باران در شهر زاهدان بارید که این میزان ۳۰ درصد کل بارش یک ساله زاهدان است.

این سازمان اعلام کرد این آمار حاکی از شکسته شدن رکورد ۶۰ ساله بارش‌های تابستانی در زاهدان است.

همچنین مصطفی بیگ مداح، مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان، روز چهارشنبه از آسیب ناشی از سیل به ۵۱ واحد مسکونی در شهرستان‌های سرباز و مهرستان این استان خبر داد.

پیشتر اعلام شده بود که دست‌کم هشت شهرستان و ۳۵ روستا در جنوب این استان گرفتار سیلاب شده‌اند، اما آب‌گرفتگی‌ جاده‌ها به استان‌های دیگر نیز سرایت کرد.

مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان، نیز روز چهارشنبه، پنجم مرداد، گفت سیل در شامگاه سه‌شنبه در جنوب این استان موجب انسداد ۷۱ روستا و آب‌بردگی سه خودرو و قطع برق ده روستا شد.

او افزود: «همچنین تعدادی منزل مسکونی نیز در شهرستان‌های ارزوئیه و فاریاب دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.»

در حالی که هشدارهای وقوع سیل در گوشه و کنار ایران از روز دوشنبه آغاز شده، چند استان جنوب و مرکز از جمله خوزستان، چهارمحال وبختیاری، یزد، اصفهان و مرکزی نیز روز چهارشنبه به حالت آماده‌باش درآمدند.

سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در برخی دیگر از استان‌ها از جمله سمنان و مازندران طی روزهای آینده نیز هشدار داده است.

بارندگی‌های تابستانی اخیر از سیل در استهبان در استان فارس شروع شد که ۳۲ قربانی برجا گذاشت.

ایران به‌ویژه در یک دهه گذشته با خشکسالی‌های مکرر و همچنین به دلیل خشکی خاک، با سیلاب‌های ویرانگر و مرگبار مواجه بوده است.

به عقیده کارشناسان، تغییرات اقلیمی دوره‌های خشکسالی را تشدید کرده و امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

در سال‌های اخیر کشاورزان و شهروندان بسیاری در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان علیه مدیریت ناکارآمد آب در ایران اعتراض کردند که با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شدند.

همزمان در روزهای اخیر، اعتراضاتی در شمال غربی ایران به خشک شدن دریاچه ارومیه، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های شور جهان، صورت گرفت.

روند خشک شدن دریاچه ارومیه از سه دهه پیش آغاز شد.

منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG