لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

«افزایش» ضد حملات اوکراین در جنوب؛ والاس: طرح‌های پوتین ناکام مانده است


ازدواج دو عضو ارتش اوکراین
ازدواج دو عضو ارتش اوکراین

مقامات نظامی و اطلاعاتی بریتانیا روز جمعه، هفتم مرداد، از افزایش ضد حملات اوکراین در بخش‌های جنوبی کشور برای بازپس‌گیری این مناطق خبر دادند.

همزمان وزیر دفاع بریتانیا روز جمعه گفت روسیه در بسیاری از زمینه‌ها شکست خورده و طرح‌های الف، ب و ج آن ناکام شده، ولی هنوز ممکن است به دنبال یک طرح چهارم و تغییر راهبردهای خود باشد.

در جبهه مقابل، مسکو روز جمعه کی‌یف را متهم کرد که با حمله راکتی به یک زندان در دونتسک، ده‌ها اسیر جنگی را کشته است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، در گفت‌وگوی روز هفتم مرداد با شبکه بریتانیایی اسکای‌نیوز افزود که مقابله با روسیه یک هدف ارزشمند است و این جنگ یک تهاجم فاشیستی به اوکراین است. او تاکید کرد که همگان اشتراک نظر داردند که یورش روسیه اشتباه و ظالمانه است.

در همین حال وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین ارزیابی خود از اوضاع جنگ در جبهه‌های جنگ روسیه در اوکراین در روز هفتم مرداد گفت که اوکراین توانسته با بمباران و منزوی کردن نظامیان روس، آن‌ها را از تامین‌های لجستیک محروم کند.

طبق ارزیابی بریتانیا، اوکراین عملا ارتباط میان هزاران سرباز روس در نزدیکی رودخانه دِنیپرو در خرسون را قطع کرده و این نظامیان «به‌شدت آسیب‌پذیر» و «منزوی» شده‌اند.

کی‌یف پنج‌شنبه شب گفته بود که برخی شهرک‌های حومه شمالی خرسون را دوباره به کنترل خود درآورده است.

اوکراین گفته است که انهدام هدفمند سه پل روی رودخانه دنیپرو ارتباط نظامیان روس با سایر بخش‌های زیر سلطه روسیه را قطع کرده است. اوکراین ظاهرا با استفاده از موشک‌های میان‌بردی که از کشورهای غربی دریافت کرده، این حملات را عملی کرد.

خرسون و حومه یکی از نخستین مناطقی بود که نظامیان روس در آغاز یورش خود در شش ماه پیش به تسلط درآوردند.

خرسون در بخش جنوبی اوکراین هم‌جوار شبه جزیره کریمه است که از هشت سال پیش به اشغال روسیه درآمده است.

در حالی که وزارت دفاع بریتانیا تشدید ضد حملات اوکراین و برخی موفقیت‌های کوچک این کشور در جبهه خرسون را تایید کرده، روسیه شامگاه پنج‌شنبه گفت که مواضع و نقاط استقرار نیروهایش در این مناطق «تغییری نکرده است».

روسیه به نوبه خود، گزارش داد که حملاتش به سربازان اوکراین، بیش از ۱۳۰ تن از نیروهای پیاده‌ نظام اوکراینی را از پای درآورده است.

دمیتری مدودوف، حامی مهم ولادیمیر پوتین، که خود نیز در گذشته رئیس جمهور و نخست‌ وزیر بوده، ششم مرداد گفته بود که کشورش آماده شده به قصد ناتو که به گفته او «در سودای تسلط بر دریای بالتیک است» واکنش نشان دهد.

روسیه روز جمعه اوکراین را متهم کرد که با حملات راکتی به منطقه دونتسک، یک زندان را هدف قرار داده و تا پیش‌ازظهر دست‌کم ۵۳ اسیر جنگی را کشته است. احتمال افزایش شمار قربانیان مطرح است.

تحرکات نظامی جدید در حالی تشدید شده که دو کشور هفته گذشته در «توافق استانبول»، با ابتکار رئیس جمهور ترکیه و دبیرکل سازمان ملل، سازوکاری برای صادرات غلات انبار شده در بنادر اوکراینی دریای سیاه امضا کردند و ارزیابی شده که نخستین محموله این غلات روز هفتم مرداد صادر شود.

در این میان، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، برای نخستین بار در شش ماه اخیر، با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، گفت‌وگوی تلفنی خواهد کرد. مسکو گفت درخواست رسمی در این زمینه دریافت نکرده و تنها گزارش‌های رسانه‌ای را شنیده است.

XS
SM
MD
LG