لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

احضار کاردار بریتانیا به دنبال حمله گروه شیعی به سفارت آذربایجان در لندن


در پی حمله یک گروه شیعی افراطی به سفارت جمهوری آذربایجان در لندن، کاردار بریتانیا در باکو به وزارت خارجه فراخوانده شد.

گروه شیعه «اتحاد خدام مهدی» روز پنجشنبه ۱۳ مرداد با حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در لندن، اقدام به نصب پرچم‌هایی با شعارهایی در رابطه با عزاداری محرم در بالکن سفارت و نوشتن شعار «یا حسین» در پنجره‌های آن کرد. پلیس بریتانیا ۸ نفر از مهاجمان به سفارت باکو را بازداشت کرده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز جمعه با احضار کاردار سفارت بریتانیا در باکو، مراتب اعتراض و نگرانی خود به خاطر حمله به سفارت را اعلام کرد.

به گزارش وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، دولت باکو با تاکید بر خطر جدی چنین اقداماتی در حفظ امنیت دیپلمات‌ها، خواهان تضمین بریتانیا برای عدم تکرار چنین حوادثی شده است.

این گزارش می‌افزاید بریتانیا باید تحقیقات فوری درباره حمله به سفارت باکو را آغاز کرده و عاملان آن را به دست قانون بسپارد.

الین سلیمانوف سفیر باکو در لندن نیز حمله روز گذشته اعضای گروه افراطی شیعه «اتحاد خدام مهدی» را «وحشیانه و غیر قابل قبول» خوانده است.

رهبر این گروه شیعه، یاسر الحبیب، شهروند کویت، پناهنده و مقیم لندن است و مسجدی را در باکینگهام شایر را اداره می‌کند. وی بعد از خروج از کویت، مدتی در عراق و ایران نیز اقامت داشته و گفته می‌شود رابطه نزدیکی با بیت آیت‌الله صادق حسینی شیرازی، مرجع تقلید منتقد علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، دارد.

گروه «اتحاد خدام مهدی» مدعی است که حمله به سفارت را در اعتراض به «محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت جمهوری آذربابجان به عزاداری محرم» انجام داده است، ادعایی که رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی نیز بارها علیه دولت باکو مطرح کرده‌اند.

حمله به سفارت باکو در لندن همچنین همزمان شده است با افزایش چشمگیر تنش‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و نظامیان ارمنستان در مناطق قره‌باغ کوهستانی طی روزهای گذشته.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه آذربایجان، پلیس لندن و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG