لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

تایوان چین را به شبیه‌سازی حمله نظامی به این جزیره متهم کرد


شلیک موشک ضد هوایی از یک کشتی چینی در نزدیکی تایوان
شلیک موشک ضد هوایی از یک کشتی چینی در نزدیکی تایوان

در حالی که وزارت دفاع تایوان اعلام کرده که چین در مانور نظامی جاری خود، حمله به این جزیره را شبیه‌سازی کرده است، رسانه‌ها از افزایش احتمال سناریوی محاصره تایوان از سوی چین خبر داده‌اند.

وزارت دفاع تایوان روز شنبه، ۱۵ مرداد، اعلام کرد در همین روز هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین طرح شبیه‌سازی حمله به جزیره تایوان را به اجرا گذاشتند.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای نوشت نیروهای ارتش تایوان «گروه‌های متعدد هواپیماها و کشتی‌های کمونیستی را شناسایی کردند که در اطراف تنگه تایوان فعالیت می‌کردند و برخی از آنها از خط میانی عبور کردند و به نظر می‌رسید که در حال انجام شبیه‌سازی حمله علیه جزیره اصلی تایوان هستند.»

بر اساس اعلام مقام‌های تایوان، ۶۸ هواپیما و ۱۳ کشتی نظامی روز جمعه از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند.

این خط که از سوی آمریکا در دوران جنگ سرد ترسیم شده، هرگز از سوی پکن به رسمیت شناخته نشده است.

به گزارش رویترز، ارتش تایوان همچنین هشداری را پخش کرد و نیروهای گشت‌زنی شناسایی هوایی و کشتی‌های خود را برای نظارت مستقر کرد و موشک‌های خود را نیز به حالت آماده‌باش درآورد.

وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد اواخر روز جمعه منورهایی را شلیک کرد تا به هفت پهپاد در حال پرواز بر فراز جزیره کینمن و هواپیماهای ناشناس که بر فراز جزایز ماتسو در حال پرواز بودند، هشدار بدهد.

تلویزیون دولتی چین شامگاه جمعه ویدئویی را پخش کرد که یکی از خلبان‌های نیروی هوایی این کشور در حال پرواز بر فراز سواحل و کوه‌های تایوان گرفته بود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، هدف از پخش این تصاویر نمایش توانایی پکن در نزدیک شدن به جزیره تایوان بوده است.

ارتش چین اعلام کرد که روز جمعه جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها و ناوشکن‌های متعدد و قایق‌های اسکورت را برای شرکت در این رزمایش خود که «شبانه‌روز» انجام می‌شود، مستقر کرده است.

رزمایش جاری نیروهای چینی در آب‌های نزدیک به تایوان که قرار است تا ظهر یکشنبه ادامه داشته باشد، در واکنش به سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان برگزار می‌شود.

پکن این سفر خانم پلوسی به تایوان را «تحریک‌آمیز» تلقی کرده، اما واشینگتن اعلام کرده که این سفر در راستای اهداف صلح‌جویانه بوده و سیاست آمریکا نسبت به چین تغییر نکرده است.

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که روز شنبه در مانیل پایتخت فیلیپین به سر می‌برد، اعلام کرد اقدامات چین در مورد تایوان، از رویه حل مسالمت‌آمیز مسائل، به اعمال فشار و استفاده از زور متمایل شده است.

آقای بلینکن که پیشتر خبر دیدارش با رئیس ‌جمهور فیلیپین منتشر شده بود، در یک نشست خبری با همتای فیلیپینی خود گفت آمریکا برای اطمینان از باز ماندن کانال‌های ارتباطی با چین، برای جلوگیری از ارتباط نادرست تلاش خواهد کرد.

چین روز جمعه رسما اعلام کرد که به همکاری‌های خود با آمریکا در چند حوزه خاص پایان می‌دهد.

«سناریوی محاصره» تایوان

خبرگزاری فرانسه روز شنبه نوشت چین که تایوان را با یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های نظامی خود در محاصره قرار داده، نشان می‌دهد قصد دارد سناریوی محاصره جزیره را به اجرا بگذارد تا روزی تایوان را تصرف کند.

این خبرگزاری به یک گزارش خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوآ، اشاره کرده که بر اساس آن هواپیماهای جنگنده، هلیکوپترها و حتی ناوچه‌ها عملیات شبیه‌سازی «محاصره» تایوان و به ویژه «حمله به اهدافی در دریا» را به اجرا گذاشتند.

این اولین بار است که نیروهای چینی در رزمایش‌های خود تا این حد، حدود ۲۰ کیلومتری سواحل تایوان، به این جزیره نزدیک می‌شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای چینی از جمله به قسمت شرقی جزیره تایوان نزدیک شدند که منطقه‌ای بسیار مهم برای تایوان است، زیرا از آنجاست که تدارکات بالقوه برای نیروهای تایوانی و همچنین کمک‌های احتمالی آمریکا می‌تواند تامین شود.

سناریوی محاصره تایوان از مدت‌ها پیش یکی از گزینه‌های اصلی چین برای تسخیر این جزیره بوده است.

هدف از چنین طرحی، جلوگیری از ورود یا خروج کشتی‌ها و هواپیماهای تجاری یا نظامی و همچنین ممنوعیت دسترسی تایوان به نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه است.

سونگ ژونگ‌پینگ یک کارشناس نظامی مستقل چینی به خبرگزاری فرانسه گفت که ارتش چین «بدیهی است که همه قابلیت‌ها برای اعمال چنین محاصره‌ای را دارد».

او اضافه کرد در جریان مانور جاری چین در اطراف تایوان، «می‌بینیم که هواپیماهای جنگی و کشتی‌های تایوانی مطلقا نمی‌توانند پرواز کنند یا از بنادر خود خارج شوند.»

کشف جسد یک مقام برنامه موشکی تایوان

خبرگزاری مرکزی تایوان گزارش داد که جسد او یانگ لی هسینگ، معاون موسسه ملی علوم و فناوری تایوان، که متعلق به ارتش این کشور است، صبح روز شنبه در یکی از هتل‌های جنوب این جزیره پیدا شد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، این فرد که از ابتدای سال جاری میلادی برای نظارت بر طرح‌های مختلف تولید موشک به این مقام منصوب شده بود، در یک سفر کاری به شهر پینگ‌تونگ در جنوب تایوان رفته بود.

مقام‌های تایوانی در حال بررسی علت مرگ این مقام تایوان هستند.

به گزارش رویترز، موسسه ملی علوم و فناوری تایوان در تلاش است تا ظرفیت تولید موشکی سالانه خود را بیش از دو برابر کند و به نزدیک ۵۰۰ موشک در سال جاری برساند.

XS
SM
MD
LG