لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

ابتلای جعفر پناهی، فیلمساز زندانی، به کرونا: «زندان اوین امنیت بهداشتی ندارد»


جعفر پناهی
جعفر پناهی

بر اساس اطلاعات رسیده به رادیوفردا، جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی، که بیش از سه هفته است زندانی است به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و به قرنطینه زندان منتقل شده است.

آقای پناهی با تب و لرز شدید از مقامات زندان درخواست کرده وی را برای مداوا به یک مرکز بهداشتی خارج از زندان اعزام کنند، ولی با این درخواست وی مخالفت شده است.

در فایلی صوتی که به دست رادیوفردا رسیده، آقای پناهی می‌گوید که پس از آن که تست کرونای او مثبت شده، از «اتاق بستری» برای گذراندن دوره بیماری دیدار کرده و آنجا را «مخروبه» یافته است.

همسر جعفر پناهی هم‌اکنون در تلاش است که به‌رغم تعطیلی رسمی در کشور، شرایط انتقال این فیلمساز به خارج از زندان برای استراحت و درمان را فراهم کند.

روز دوشنبه،‌ ۲۰ تیرماه، جعفر پناهی با گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار»، به دادسرای زندان اوین مراجعه کرد، اما هنگام خروج از دادسرا بازداشت شد.

جعفر پناهی: زندان اوین اصلا امنیت بهداشتی ندارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:30 0:00
لینک مستقیم

یک هفته پس از بازداشت، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که جعفر پناهی، کارگردان سرشناس سینما، برای تحمل حکم شش سال حبس خود به زندان اوین معرفی شده است.

رادیوفردا مطلع شده است که وکیل وی پس از ۲۴ روز هنوز اجازه ملاقات با آقای پناهی را دریافت نکرده است.

خبر ابتلای جعفر پناهی به کرونا یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که هفته گذشته اعلام شد مصطفی آل احمد دیگر فیلمساز زندانی به کرونا مبتلا شده است.

حساب توییتری «هنرمندان در بند» روز شنبه، هشتم مرداد، خبر داد که از بیماری آقای آل احمد یک هفته می‌گذرد و او به یک سلول با شرایط نامساعد بهداشتی منتقل شده است که ۱۵ زندانی دیگر در آن حضور دارند.

جعفر پناهی، مصطفی آل احمد و محمد رسول‌اف سه فیلمساز ایرانی هستند که به دستور قوه قضائیه جمهوری اسلامی زندانی شده‌اند.

بازداشت این سه فیلمساز با واکنش‌های وسیع داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شده و بزرگ‌ترین فستیوال‌های فیلم جهان با صدور بیانیه‌های اعتراضی خواستار آزادی فوری این سه سینماگر شده‌اند.

جمهوری اسلامی اتهام محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد را «ارتباط با ضد‌انقلاب و التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» و اتهام جعفر پناهی را «اجتماع و تبانی» و «فعالیت تبلیغی» علیه نظام عنوان کرده است.

این در حالی است که این فیلمسازان می‌گویند کاری جز اعلام همبستگی با مردم معترض به حکومت نکرده‌اند و آقای پناهی هم چندین روز پس از بازداشت، در تماس تلفنی با همسر خود از زندان، تأکید کرد که مأموران امنیتی او را «ربوده‌اند».

XS
SM
MD
LG