لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

در بحبوحه نگرانی‌های مربوط به جنگ اوکراین، روسیه یک ماهواره ایرانی به فضا پرتاب کرد


یکی از پرتاب‌های قبلی از پایگاه هوایی بایکونور
یکی از پرتاب‌های قبلی از پایگاه هوایی بایکونور

خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد خبر دادند که ماهواره ایرانی «خیام» در این روز به وسیله ماهواره‌بر روسی سایوز به سمت مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شده است.

پرتاب این ماهواره در حالی صورت می‌گیرد که تهران می‌کوشد نگرانی‌ها در مورد استفاده مسکو از این ماهواره در جنگ علیه اوکراین را برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ماهواره ایرانی «خیام» ساعت ۹ و ۲۲ دقیقه امروز به وقت ایران، برابر با ۵ و ۵۲ دقیقه به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد. خبرگزاری ایرنا ساعت پرتاب این ماهواره را ۱۳ و ۳۰ دقیقه اعلام کرده است.

خبرگزاری ایرنا می‌نویسد که این ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین «قرار گرفته و نخستین داده تله‌متری [دورسنجی] ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی آن در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شده است.»

خبرگزاری فرانسه بامداد سه‌شنبه نخست از انفجار و عدم موفقیت این پرتاب خبر داد اما سپس این خبر را از خروجی خود حذف کرد.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست به نقل از یک مقام اطلاعاتی غربی نوشته بود که روسیه قصد دارد از ماهواره خیام در جنگ علیه اوکراین استفاده کند.

به نوشته این روزنامه، این ماهواره که پرتاب آن بر اساس یک قرارداد چهار سال پیش بین ایران و روسیه صورت می‌گیرد، توانایی ایران برای «جاسوسی» از اهداف نظامی در سراسر خاورمیانه را بسیار افزایش می‌دهد.

اما ایران با رد این خبر می‌گوید که این ماهواره با هدف «نظارت بر مرزهای کشور، افزایش بهره‌وری کشاورزی و نظارت بر منابع آبی» در مدار زمین قرار می‌گیرد و کنترل آن در دست جمهوری اسلامی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG