لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

واکنش اصولگراها به پیام موسوی ادامه دارد؛ افزایش فشار بر خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان


میرحسین موسوی
میرحسین موسوی

چهار روز پس از انتشار پیامی تازه از میرحسین موسوی، خشم فرماندهان سپاه پاسداران و همچنین نیروها و رسانه‌های اصولگرا در ایران از او نه تنها کاهش نیافته، بلکه هم‌چنان اتهام‌هایی جدید علیه این نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ مطرح می‌شود.

کیهان وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی که تندروترین روزنامه حکومتی به شمار می‌رود، در تازه‌ترین شماره خود در یادداشتی با عنوان «او یک "‌فراماسون" است» به آقای موسوی حمله کرده است.

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در موسسه کیهان و نویسنده این یادداشت، این ادعا را مطرح کرده که «اسناد و شواهدی» وجود دارد که «به وضوح نشان می‌دهد، حرکت اخیر مهندس موسوی ماموریتی بوده است که به عنوان یک عضو تشکیلات مخوف فراماسونری بر عهده داشته است».

شریعتمداری به عنوان «سند»، به نقل قولی غیرمکتوب و غیرمستند از محمد مکری، اولین سفیر جمهوری اسلامی در شوروی سابق، اشاره می‌کند که به نوشته شریعتمداری، گفته بود: «‌‌در کتابخانه کاخ ‌الیزه فرانسه متوجه عضویت میر‌حسین موسوی در لژ فراماسونری قسطنطنیه شدم‌.»

در حالی که در کشورهای غربی به جنبش فراماسونری به دلیل ارزش‌های انسانی‌اش ارج گذاشته می‌شود، جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته «فراماسونری» را یک «فرقه ضاله» دانسته و به عنوان یک «اتهام»، بدون سند علیه مخالفانش به کار برده است.

فشار بر خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان

همزمان کیهان و همچنین برخی دیگر از نیروهای اصولگرا خواستار واکنش محمد خاتمی، رئیس ‌جمهور پیشین، و دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب به نوشته اخیر میرحسین موسوی شده‌اند.

کیهان نوشت: «اکنون نوبت حامیان سینه‌چاک موسوی، نظیر آقای خاتمی و ظریف و سایر سرکردگان جریان مدعی اصلاحات است که باید موضع خود را در‌باره اقدام خباثت‌آمیز موسوی مشخص کنند.»

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «اصلاح‌طلبان باید هر چه زودتر مواضع خود را به صورت شفاف و روشن در مقابل این بیانیه مطرح کنند.»

محمود نبویان عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با اشاره به یک فایل صوتی افشاشده از محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین گفته است: «البته یک سری از دوستان میرحسین نیز که در این مملکت سمت داشتند و دارند، دو سال قبل به شهید سلیمانی حمله کردند و ماهیت خود را به همه نشان دادند.»

همچنین محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز شنبه با اشاره به این که نوشته اخیر موسوی «هیچ ارزشی برای مردم ما ندارد» گفت: «او در برهه‌ای از زمان که مسئولیت داشت برای نظام سنگ‌اندازی و چوب لای چرخ کرد و حتی با عبارات سخیف شهیدان را یاد کرد.»

آقای موسوی که همچنان در حصر خانگی به سر می‌برد، در نوشته تازه خود از سرکوب اعتراضات مردمی در ایران و سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی انتقاد کرده و در مورد احتمال موروثی شدن رهبری در ایران هشدار داده بود.

مدت‌هاست که از مجتبی خامنه‌ای، یکی از فرزندان علی خامنه‌ای که نفوذ زیادی در سپاه پاسداران دارد، به عنوان یکی از نامزدهای رهبری آینده ایران نام برده می‌شود.

با وجود تداوم واکنش‌ها به نوشته اخیر موسوی، اما همچنان مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی درباره هشدار آخرین نخست ‌وزیر جمهوری اسلامی نسبت به احتمال موروثی شدن رهبری سکوت کرده‌اند و اعتراض‌شان بیشتر متوجه انتقاد موسوی از مداخلات منطقه‌ای تهران از جمله در سوریه است.

XS
SM
MD
LG