لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

کروبی: آقایان به جای توهین به موسوی پاسخ دهند؛ واکنش قالیباف


مهدی کروبی از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، از حملات تند اصولگرایان به بیانیه اخیر میرحسین موسوی انتقاد کرد و خواستار پاسخگویی به جای توهین شد. اما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بدون ذکر نام موسوی، او را به «تعرض به قهرمانان ملی» متهم کرد.

آقای کروبی که همچنان در حصر خانگی به سر می‌برد، روز شنبه ۲۲ مرداد در مکالمه‌ای تلفنی با فرزند خود محمدتقی کروبی گفت: «آقای موسوی، نخست‌وزیر سابق کشور با توجه به تجربه و شناختی که از نظام دارد از دغدغه‌هایی صحبت کرده که ریشه بخش مهمّی از مشکلات امروز کشور است.»

کروبی در دوره‌های نماینده و همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی بوده و پس از اعتراضات اواخر سال ۱۳۸۹ همراه با میرحسین موسوی دیگر نامزد معترض به انتخابات سال ۱۳۸۸ در حصر خانگی قرار گرفت.

او که پیشتر ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته، تأکید کرد: «آقایان به جای توهین به آقای موسوی، باید به موارد مطرح شده در نامه ایشان پاسخ دهند».

میرحسین موسوی، دیگر نامزد معترض به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ که او نیز همچنان در حصر خانگی است، در نوشته تازه خود از سرکوب اعتراضات مردمی در ایران و سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی انتقاد کرده و در مورد احتمال موروثی شدن رهبری در ایران هشدار داده بود.

مدت‌هاست که از مجتبی خامنه‌ای، یکی از فرزندان علی خامنه‌ای که نفوذ زیادی در سپاه پاسداران دارد، به عنوان یکی از نامزدهای رهبری آینده ایران نام برده می‌شود.

مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ نیز که یکی از نامزدهای اصلاح‌طلبان در آن انتخابات بود، نسبت به مداخلات مجتبی خامنه‌ای در امور کشور هشدار داده بود.

او پس از انتخابات آن سال که منجر به پیروزی محمود احمدی‌نژاد شد، به دخالت‌های دفتر رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در روند انتخابات اعتراض کرد و در نامه به علی خامنه‌ای نوشت: «شنیدم که یکی از بزرگان به جنابعالی گفته‌اند که 'آقازاده حضرتعالی از فلان شخص حمایت می‌کند' و شما فرموده‌اید 'ایشان آقا است نه آقازاده' و به هر حال مشخص شد که آن حمایت‌ها نظر شخصی آقا مجتبی بوده».

اکنون آقای موسوی سکوت اصولگرایان و نهادهای حکومتی در برابر شایعه جانشینی «آقازاده علی خامنه‌ای» را شک‌برانگیز دانسته و گفته است: «سیزده سال است که اخبار این توطئه شنیده می‌شود. اگر به راستی در پی آن نیستند چرا یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟»

دفاع قالیباف از «مدافعان حرم» و فشار نهادهای امنیتی بر خبرنگاران

در حالی که میرحسین موسوی در نوشته تازه خود از سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی به ویژه از حضور جمهوری اسلامی در سوریه تحت عنوان «دفاع از حرم» انتقاد کرده است، محمدباقر قالیباف در واکنش گفتخ است که «هر ایرانی منصفی با سلیقه‌های سیاسی مختلف به این باور رسید که مدافعان حرم فقط پاسداران حریم اهل بیت عصمت و طهارت نیستند، بلکه نگهبان امنیت و ناموس کشور عزیزمان نیز هستند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۳ مرداد در نطق پیش از دستور خود بدون اشاره مستقیم به نوشته موسوی افزود: «جهت تعرض به این قهرمانان ملی که پای جنایتکارانی همچون داعش را از سرزمین عزیزمان کوتاه کردند، خاک پاشیدن به آفتاب است که جز رسوایی و بی‌اعتباری برای تعرض‌کنندگان و حامیان آنها نتیجه‌ای ندارد.»

اظهارات قالیباف آخرین نمونه از موج اخیر اظهارنظر مقام‌های حکومتی و سپاه پاسداران علیه موسوی است.

همچنین پیشتر کیهان و همچنین برخی دیگر از نیروهای اصولگرا خواستار واکنش محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین، و دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب به نوشته اخیر میرحسین موسوی شده‌اند.

کیهان نوشت: «اکنون نوبت حامیان سینه‌چاک موسوی، نظیر آقای خاتمی و ظریف و سایر سرکردگان جریان مدعی اصلاحات است که باید موضع خود را دربارهٔ اقدام خباثت‌آمیز موسوی مشخص کنند.»

علاوه بر واکنش تند اصولگرایان و رسانه‌های دولتی به این نوشته، گزارش‌ها حاکی از تماس نهادهای امنیتی با خبرنگاران و فشار بر آنها برای اعلام برائت از آقای موسوی است.

سایت ملی مذهبی نیز می‌نویسد فشار بر فعالان سیاسی حامی موسوی که به بازنشر سخنان او در شبکه‌های اجتماعی پرداخته بودند دو چندان شده است.

با استفاده از گزارش‌های کانال تلگرام ملی‌مذهبی و رادیو فردا؛ د.خ و م.خ /س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG