لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

اتحادیه اروپا: پاسخ ایران را دریافت کردیم، در حال بررسی مسیر پیش‌ِ رو هستیم


سخنگوی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، ۲۵ مردادماه، در تماس رادیوفردا تایید کرد که پاسخ تهران به متن پیشنهادی اروپا در زمینه احیای برجام دریافت شده است.

نبیله ماسرالی، سخنگو، بامداد سه‌شنبه همچنین در واکنش به این که برخی منابع در تهران می‌گویند اروپا برای واکنش ۴۸ ساعت فرصت دارد، گفت: «اتحادیه اروپا هم اکنون در حال بررسی این پاسخ، و مشورت با سایر اعضای برجام و ایالات متحده درباره مسیر پیش رو است.»

در حالی که هنوز هیچ واکنش رسمی به پاسخ ایران منتشر نشده، برخی رسانه‌ها به نقل از منابع خود واکنش تهران را رضایت‌بخش ارزیابی کرده، اما افزوده‌اند که ایران همچنان بر برخی خواسته‌هایش در حوزه رفع تحریم‌ها پافشاری می‌کند.

واشینگتن نیز از تحویل پاسخ خود به این متن اتحادیه اروپا خبر داده است.

ایالات متحده روز دوشنبه خبر داده بود که پاسخ خود به «متن نهایی» اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران را به طور غیرعلنی به این اتحادیه خواهد داد.

واشینگتن روز دوشنبه،‌ ۲۴ مرداد، همچنین بار دیگر تاکید کرد که «تنها راه این است که ایران از خواسته‌های نامربوط خود دست بردارد».

متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام در آخرین دور از مذاکرات وین به هیئت‌های مذاکره‌کننده ارائه شده بود و این هیئت‌ها روز ۱۷ مرداد به پایتخت‌های خود بازگشتند تا درباره این متن توافق احتمالی با رهبران کشورهای خود مشورت کنند.

مقام‌های اتحادیه اروپا قبلاً گفته بودند که متن تدوین‌شده در مذاکرات وین «متن نهايی» است و طرف‌های حاضر می‌بایست درباره آن تصمیم بگیرند.

پیشتر در برخی گزارش‌ها اعلام شده بود که اتحادیه اروپا تا ۱۵ اوت، ۲۴ مرداد، به جمهوری اسلامی فرصت داده تا جواب نهایی خود به متن پیشنهادی را ارائه کند.

روز دوشنبه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از «پیشرفت نسبی» مذاکرات خبر داده، اما تأکید کرد که «این پیشرفت‌ها به‌ صورت کامل تأمین‌کننده مطالبات قانونی ایران نیست».

XS
SM
MD
LG