لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

۲۵۰۰ روز بازداشت سیامک نمازی؛ سناتورهای آمریکایی خواستار آزادی او شدند


سیامک نمازی همراه پدرش، باقر نمازی
سیامک نمازی همراه پدرش، باقر نمازی

برادر سیامک نمازی، زندانی دو تابعیتی در ایران به مناسبت ۲۵۰۰-مین روز بازداشت بردارش در زندان‌های جمهوری اسلامی طی نامه‌ای خطاب به دولت جو بایدن خواستار تلاش مضاعف آمریکا برای آزادی سیامک و رفع ممنوع‌الخروجی پدرش شد.

بابک نمازی روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که ۲۵۰۰ روز از بازداشت برادرش در زندان بدنام اوین می‌گذرد و این وضعیت خانواده وی را مستاصل کرده است.

او با قدردانی از دولت جو بایدن برای اطمینان نسبت به این‌که اولویت آمریکا تلاش برای آزادی برادرش است، گفته که این وعده‌ها بعد از هفت سال زندانی شدن سیامک در ایران، طی سه دولت مختلف در آمریکا، پوچ به نظر می‌رسد.

بابک نمازی در ادامه تصریح کرده است که گرچه جمهوری اسلامی با «دیپلماسی وحشیانه گروگانگیری» مسئول بازداشت خودسرانه و عذاب انسان‌های بی‌گناه است، دولت آمریکا متعهد است هر چه در توان دارد برای حمایت و حفاظت از شهروندان گروگان‌ خود به‌کار ببندد؛ تعهدی که طی هفت سال گذشته نتوانسته که منجر به آزادی بردارش از زندان و رفع ممنوع‌الخروجی پدر ۸۵ ساله‌اش از ایران شود.

او به وضعیت نامشخص مذاکرات هسته‌ای با ایران اشاره کرده و از جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته است که فارغ از نتیجه مذاکرات، شخصا پیگیر آزادی بردار و پدرش باشد و این فرصت نباید از بین برود.

به‌گفته وی، اگر هم‌اکنون از فرصت به‌دست آمده استفاده نشود، شاید تا پایان زندگی پدر و حتی برادرش امکان آزادی آن‌ها فراهم نشود.

از سوی دیگر، جرد جنسر وکیل خانواده نمازی‌ها نیز روز سه‌شنبه با انتشار توئیتی نامه جدید سیامک نمازی را منتشر کرده که می‌گوید وی همراه با دیگر زندانیان آمریکایی در ایران نیاز مبرم به دولت جو بایدن دارند تا وعده‌هایش درباره اولویت دولت او در نجات جان آن‌ها را به اقدامی موثر تبدیل کند.

سیامک نمازی در پیام خود نوشته است: «امروز سرنوشت من موقوف به مذاکرات هسته‌ای و آزادی‌ام مشروط به موفقیت مذاکرات است و حتی درخواست خانواده‌های ما برای ملاقات با آقای بایدن و نامه‌های‌مان به وی بی‌پاسخ مانده است».

او افزوده است: اسارت آن‌ها به این دلیل است که شهروند آمریکا هستند و آزادی آن‌ها نیز بدون عزم بیشتر دولت ایالات متحده ممکن نخواهد بود.

درخواست سناتورهای آمریکایی

در این میان، برخی از سناتورهای آمریکایی با انتشار پیام‌های توئیتری خواهان آزادی سیامک نمازی و رفع ممنوع‌الخروجی پدرش از ایران شدند.

سناتور جیم ریش، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در این زمینه نوشت: بازداشت نمازی با اتهامات تقلبی به مدت ۲۵۰۰ روز، بی‌وجدانی است: رژیم جمهوری اسلامی علاوه بر حمایت از تروریسم در خارج، همچنان به بازی با جان آمریکایی‌های بی‌گناه ادامه می‌دهد.

او خواستار آزادی همه زندانیان آمریکایی در ایران شد.

سناتور بن کاردین نیز با انتشار توئیتی، بازداشت نمازی به مدت ۲۵۰۰ روز را ناعادلانه توصیف کرده و خواهان آزادی فوری وی و دیگر زندانیان آمریکایی توسط جمهوری اسلامی شده است.

تد دویچ، عضو مجلس نمایندگان، نیز روز سه‌شنبه ۲۵۰۰ روز بازداشت سیامک نمازی را غیرقابل قبول خوانده و گفته است جمهوری اسلامی باید فورا او را همراه با پدرش، همچنین دو زندان دوتابعیتی دیگر مراد طاهباز و عماد شرقی آزاد کند.

جیسون رضائیان روزنامه‌نگارِ ایرانی- آمریکاییِ واشینگتن‌پست که سال ۹۳ در تهران به اتهام جاسوسی دستگیر شد و ۱۸ ماه در زندان جمهوری اسلامی ماند نیز با انتشار توئیتی گفته است ادامه بازداشت نمازی یک «تراژدی» برای آمریکا است.

جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته بارها شهروندان خارجی یا دوتابعیتی را با اتهامات امنیتی بازداشت کرده و سپس با زندانیان وابسته به نهادهای امنیتی ایران در خارج مبادله کرده است.

کشورهای غربی بارها ایران را به گروگان‌گیری متهم کرده‌اند.

بر اساس بیانیه برادر سیامک نمازی، رادیو فردا و توئیت‌های سناتورهای آمریکایی/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG