لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

طالبان یکی از فرماندهان سابق خود را که قصد فرار به ایران داشت کشت


مهدی مجاهد
مهدی مجاهد

وزارت دفاع حکومت طالبان روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای مرزی‌اش مهدی مجاهد، از فرماندهان سابق این گروه را که بر سر سهم هزاره‌ای‌ها از حکومت به مخالفت با طالبان برخاسته بود، «هنگامی که می‌خواست از طریق ولایت هرات به ایران برود» کشته‌اند.

حکومت طالبان در این اعلامیه که روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، منتشر کرد، در مورد زمان دقیق کشته شدن مهدی مجاهد توضیحی نداده است، اما یکی از سخنگویان مهدی مجاهد در گفت‌وگو با رادیو آزادی خبر کشته شدن او را تأیید کرد.

در همین حال، برخی رسانه‌ها نیز بدون اعلام منبع ادعا کرده‌اند مهدی مجاهد «پس از وارد شدن به خاک ایران بازداشت و تحویل طالبان شده و قرار است اعدام شود».

حکومت طالبان در اطلاعیه خود آقای مجاهد را «بغاوت‌گر» به‌ معنای «شورشی و طغیان‌گر» خوانده است. او پس از ایجاد اختلاف با حکومت طالبان در ولسوالی بلخاب سرپل با طالبان چندین بار به‌ طور مسلحانه درگیر شده بود.

مهدی مجاهد ۱۳ سال قبل، زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشتند، به صفوف طالبان پیوست و در سقوط نظام جمهوری در ولایات شمالی افغانستان هم نقش مهمی ایفا کرد.

با این حال، ماه‌ها پس از به حکومت رسیدن طالبان در افغانستان، به‌ دلیل بی‌اعتنایی گروه اصلی طالبان به درخواست او برای رسیدن سهم بیشتر به هزاره‌ها در حکومت، به مخالفت با آنان برخاست و یکی از حداقل سه جبهه داخلی تشکیل‌شده علیه طالبان را رهبری می‌کرد.

به‌ نوشته رادیو آزادی، بزرگان طالبان برای تشکیل یک حکومت همه‌شمول نه تنها به خواستهٔ مهدی مجاهد توجهی نکردند، بلکه به درخواست‌های جامعه جهانی و دیگر گروه‌های داخلی سیاسی هم در زمینه تشکیل حکومت همه‌شمول بی‌اعتنایی کرده‌اند.

جبهۀ مقاومت ملی، تحریک آزادی افغانستان و داعش از جمله گروه‌هایی‌اند که پس از به حکومت رسیدن طالبان در افغانستان علیه آنان جبهه نظامی تشکیل داده‌اند.

علاوه بر این‌ها، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان و جمهوریت‌خواهان افغانستان نیز از جمله جریان‌هایی هستند که در عرصه سیاسی مخالف طالبان فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

با این حال قوم هزاره به‌دلیل فشارهای حکومت طالبان از ابتدای به قدرت رسیدن وضعیت ویژه‌ای دارند. سازمان جهانی حقوق بشر پیشتر اعلام کرده است که طالبان بسیاری از مردم این مناطق را که اغلب اهل تشیع هستند، مجبور به ترک زیستگاه خود کرده‌اند.

کشته شدن مهدی مجاهد به‌دلیل حمایت از سهم قوه هزاره در حکومت، تازه‌ترین اقدام طالبان از فشارها بر این اقلیت مذهبی در افغانستان است.

دیدبان جهانی حقوق بشر به مهاجرت این افراد عنوان «مجازات گروهی» را داده و نوشته است که این افراد به دلیل این که با حکومت پیشین کار می‌کردند هدف قرار گرفته و گویا زمین‌ها از خودشان نیست.

طالبان که یک سال پیش دوباره بر افغانستان مسلط شده‌اند، علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی، تاکنون از تشکیل حکومت فراگیر خودداری کرده‌اند و هنوز هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.

بر اساس گزارش‌های رادیو آزادی و رادیوفردا/ ر. ش./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG