لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

انتقاد شدید از محمود عباس در آلمان در پی اتهام ارتکاب «هولوکاست» توسط اسرائیل


محمود عباس
محمود عباس

اظهارات محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، مبنی بر این که اسرائیل مرتکب «۵۰ هولوکاست» علیه فلسطینیان شده، با واکنش خشمگینانه سران اسرائیل و آلمان روبه‌رو شد.

آقای عباس این سخنان را در سفر رسمی خود به برلین، پایتخت آلمان، بیان کرده است.

او شامگاه سه‌شنبه، ۲۵ مرداد، در یک نشست خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، با این پرسش روبه‌رو شد که آیا در نظر دارد که از «اقدامات تروریست‌های فلسطینیِ عامل کشتار ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ پوزش بخواهد؟»

این روزها آلمان آیین‌هایی را برای یادبود ۱۱ ورزشکار اسرائیلی برگزار می‌کند که در حمله مسلحانه سال ۱۹۷۲ به اقامتگاه آن‌ها در المپیک مونیخ کشته شدند و قرار است اسناد طبقه‌بندی شده دولتی درباره این رویداد نیز از حالت محرمانه خارج شود.

محمود عباس که به دعوت صدراعظم آلمان به برلین رفته، در پاسخ به پرسش یاد شده گفت «اگر شما بخواهید به گذشته بازگردید، بفرمایید. اسرائیل (هم) مرتکب ۵۰ هولوکاست در قبال فلسطینیان شده... از سال ۱۹۴۷ تا امروز ۵۰ قتل عام را در ۵۰ مکان فلسطینی مرتکب شده است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که صدراعظم آلمان با شنیدن این جمله از زبان محمود عباس، روی ترش کرد اما واکنشی نشان نداد ولی پس از آن با صدور بیانیه‌ای نوشت که کم‌ارزش کردن فجایع هولوکاست، غیر قابل قبول است.

آقای شولتس افزود که از این قیاس آقای عباس «منزجر» شده و هر گونه «تلاش برای تکذیب فجایع هولوکاست» را نکوهش می‌کند.

اما پیش از این اظهارات محمود عباس، گفته دیگر او که اسرائیل را رژیم آپارتاید و تبعیض نژادی نامید، موجبات ناخشنودی صدراعظم آلمان را فراهم کرد.

آقای شولتس با رد آپارتاید دانستن سیستم اسرائیل، این را نیز گفت که از نظر او زمان کنونی موقعیت مناسبی برای به‌ رسمیت شناختن تشکیلات فلسطینی به عنوان یک کشور مستقل نیست.

این در حالی است که آقای عباس در سفرهای خود به کشورهای اروپایی، به‌ویژه آلمان، بارها خواسته که تشکیلات خودگردانی را به عنوان «کشور فلسطین» بپذیرند.

محمود عباس در آلمان گفت تمامی کوشش خود را به کار خواهد برد تا راهکار سیاسی با اسرائیل از سرگرفته شود. وی در جوار اولاف شولتس گفت: «بگذارید که به سوی صلح، امنیت و اعتمادسازی (بین اسرائیل و فلسطینیان) گام برداریم.»

یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه در توییتر خود نوشت که اظهارات محمود عباس در مورد ارتکاب «۵۰ هولوکاست» از سوی اسرائیل، که در خاک آلمان بیان شده، «نه تنها یک رسوایی اخلاقی است بلکه تحریف فاجعه‌بار تاریخ است».

به نوشته آقای لاپید، «شش میلیون یهودی در هولوکاست کشته شدند که یک و نیم میلیون تن آن‌ها کودک بودند. تاریخ او [محمود عباس] را نخواهد بخشید».

بنی گانتز، وزیر دفاع در دولت انتقالی اسرائیل، نیز که در یک سال گذشته با وجود انتقادهای داخلی در اسرائیل چند بار با آقای عباس دیدار کرده، در واکنش به اظهارات بیان شده در آلمان، او را «منکر هولوکاست» نامید و گفت که او «با سخنان نفرت‌انگیز و دروغ تلاش در تحریف و بازنویسی تاریخ دارد».

به نوشته یدیعوت آحرونوت، در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل، سران و فعالان سیاسی بسیاری از احزاب نیز از فرصت اظهارات محمود عباس استفاده کرده و او را شدیدا محکوم کردند.

آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی و رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» در توییتر نوشت که محمود عباس از حماس و جهاد اسلامی فلسطین «خطرناک‌تر» است زیرا او «تروریستی است که به ترور سیاسی» علیه اسرائیل اقدام می‌کند.

لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در توییتر این حزب نوشت که «انکار هولوکاست توسط محمود عباس، تکان‌دهنده و خطرناک است» و «وسواس» دولت کنونی برای همکاری با او، کم‌خطرتر از اظهارات عباس نیست.

دبورا لیپستات، نماینده ویژه دولت آمریکا در مبارزه با یهودستیزی، نیز اظهارات محمود عباس را به عنوان سخنانی «غیر قابل قبول»، شدیدا نکوهش کرد.

این نخستین بار نیست که محمود عباس به خاطر اظهاراتی در مورد هولوکاست از سوی آلمان، اسرائیل و برخی کشورها نکوهش می‌شود.

این در حالی است که او دهه‌ها پیش تز دکترایش را در دانشگاه «دوستی ملل» در مسکو در زمینه هولوکاست، با عنوان «روابط نازی‌ها با صهیونیست‌ها در سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ میلادی» نوشت. اسرائیلی‌ها همواره این تز دکترای او را تلاشی برای انکار هولوکاست تفسیر کرده‌اند.

محمود عباس رهبر ۸۷ ساله تشکیلات فلسطینی چند روز پس از آخرین عملیات سنگین نظامی ارتش اسرائیل در غزه، که وارد کردن «ضربه سخت» به سازمان جهاد اسلامی فلسطین هدف بود، به سفرهای اروپایی رفته است.

درعملیات اسرائیلی، ۵۱ فلسطینی کشته و ۳۵۰ فلسطینی دیگر زخمی شدند که اسرائیل تایید می‌کند شماری از تلفات و زخمی‌ها کودک و زن بودند. جهاد اسلامی فلسطین در سه روز عملیات بیش از هزار فروند راکت به اسرائیل شلیک کرد که ۳۱ زخمی سطحی داشت.

XS
SM
MD
LG