لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

یک مقام وزارت اقتصاد ایران: روزانه ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی تولید می‌شود


قربان اسکندری دبیر کل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد با انتشار توئیتی گزارش داده که در سه ماهه ابتدایی امسال روزانه ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی تولید شده است.

نقدینگی مهم‌ترین عامل تورم است و بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه امسال نسبت به دور مشابه پارسال (تورم سالانه) ۳۹.۴ درصد بوده است.

گرچه گزارش رسانه‌های داخلی نشان می‌دهد نرخ تورم واقعی احتمالا بیشتر از آن چیزی باشد که مرکز آمار اعلام کرده است.

آقای اسکندری می‌گوید خلق روزانه نقدینگی در سال ۱۳۹۳ تنها ۳۹۰ میلیارد تومان بود که پارسال به سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید؛ به عبارتی طی هفت سال، «تولید روزانه نقدینگی کشور تقریبا ۱۰ برابر شده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نقدینگی در خرداد ماه امسال به بیش از ۵ هزار به ۵.۱ هزار تریلیون تومان رسیده است، در حالی که خرداد سال ۹۳ این رقم ۶۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است، به عبارتی «کل نقدینگی» کشور در این مدت ۷.۵ برابر شده است.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد ایران همواره طی چند سال گذشته در میان چند کشور انگشت‌شمار جهان با تورم افسارگسیخته بوده است.

همچنین از سال ۹۷، هر سال دولت ایران با یک سوم کسری بودجه مواجه بوده و برای جبران آن اقدام به استقراض از بانک‌ها و دیگر نهادها کرده که به معنی چاپ اسکناس بی‌پشتوانه و خلق نقدینگی است.

مقامات دولت ابراهیم رئیسی قبلا بارها با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت و حجم صادرات نفت کشور مدعی شده بودند که استقراض از بانک مرکزی را متوقف کرده و بدون کسری بودجه کشور را اداره می‌کنند، اما محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دولت بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال جاری ۳۲۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

سال‌های گذشته نیز با قیمت پایین و حجم کمتر صادرات نفت، سالانه چنین حجمی از کسری بودجه وجود داشت.

قیمت نفت در سال جاری خورشیدی به طور متوسط ۱۱۰ دلار بوده که تقریبا دو برابر دور مشابه پارسال است. همچنین صادرات نفت ایران نیز از ۶۵۰ هزار بشکه به بالای ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

دولت در بودجه سال جاری صادرات روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت با قیمت هر بشکه ۷۰ دلار را گنجانده است.

با استفاده از گزارش‌های مرکز آمار، بانک مرکزی، خبرآنلاین، رادیو فردا و شبکه اجتماعی توییتر؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG