لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

واشینگتن پست: روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی را در جنگ اوکراین آغاز کرده است


گفته می‌شود شاهد ۱۲۹ یکی از پهپادهایی است که روس‌ها بازدید کرده‌اند
گفته می‌شود شاهد ۱۲۹ یکی از پهپادهایی است که روس‌ها بازدید کرده‌اند

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز چهارشنبه، دوم شهریور، خبر داد که روسیه استفاده از پهپادهای تهاجمیِ دریافتی از ایران را در جنگ اوکراین آغاز کرده تا شش ماه پس از آغاز این جنگ و در شرایطی که هند و چین نیز از تحویل تسلیحات به روسیه خودداری کرده‌اند، از شتاب عملیات جنگی نظامیان روسیه در جبهه‌های جنگ اوکراین کاسته نشود.

دیوید ایگناتیوس، روزنامه‌نگار باسابقه واشینگتن پست، که این مطلب را روز چهارشنبه در پی گفت‌وگو با سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا منتشر کرده افزود که تامین جنگ‌افزار ایرانی برای ارتش روسیه به یک کانال حیاتی مبدل شده، همان‌گونه که ممارست ایران در دور زدن تحریم‌ها اکنون به یاری روسیه آمده تا مسکو نفت خود را بفروشد و نگذارد که منابع مالی‌اش با کاهش روبه‌رو شود.

واشینگتن پست به نقل از «مقامات اطلاعاتی غربی» نوشت، در حالی که ذخیره جنگ‌افزار روسیه پس از شش ماه جنگ «رو به پایان بوده»، تحویل «صدها پهپاد انتحاری ایرانی به روسیه آغاز شده است».

بر اساس این گزارش، سخن از پهپادهایی از نوع «شاهد» است که ایران پیشتر از آن «با موفقیت» در عراق و سوریه استفاده کرده است.

اشاره این روزنامه به اتهام وارده دیرینه به نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه است که مظنون به کاربرد پهپادهای ساخت ایران یا بر اساس فن‌آوری ایرانی در برخی عملیات علیه مقرها و نیروهای مورد حمایت غرب هستند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پنج هفته پیش گفته بود که ایران آماده شده تا «چند صد پهپاد، از جمله با قابلیت حمل تسلیحات» را در اختیار روسیه قرار دهد و «ویترینی» از انواع پهپادهای تولیدی خود را به یک هیئت نظامی روسی که به ایران سفر کرده بود، نشان داد.

با این حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، بلافاصله پس از آن اظهارات سالیوان، در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود «اطمینان» داد که گزارش‌ مقامات آمریکایی نادرست است.

اما سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوم شهریور به واشینگتن پست گفت که نظامیان روس در هفته‌های بعدی، آموزش کار با پهپادهای ایرانی را که بخشی از توافق فروش تسلیحات ایرانی به روسیه بود، در ایران آموختند.

به نوشته واشینگتن پست، خریدهای تسلیحاتی روسیه از ایران از معضل جدی مسکو در تامین جنگ‌افزار برای تداوم جنگ در اوکراین نشان دارد، زیرا به گفته مقامات اطلاعاتی غربی، مسکو برای ورود به چنین معاملاتی، به رهبران ایران «بی‌اعتماد» بود و از گذشته نیز «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران» را دوست نداشت.

به نوشته دیوید ایگناتیوس، روسیه همواره مایل بود خود را ابرقدرتی بدون نیاز به یک «همسایه دردسرساز» مانند ایران جلوه دهد، ولی حال، طبق توصیف یک «مقام ارشد آمریکا»، روی آوردن ولادیمیر پوتین به ایران «نشان از استیصال روسیه» دارد که به تکیه‌ زدن به ایران نیازمند شده است.

این روزنامه با اشاره به سیل تسلیحاتی که از سوی قدرت‌های جهانی برای ارتش اوکراین در جریان است، نوشته که در چنین شرایطی، روسیه دیگر نمی‌تواند سخت‌گیری کند و برای تامین نیازهای فوری خود دریافت سلاح از ایران را انتخاب کرده است.

به نوشته واشینگتن پست، اما روی آوردن به این گزینه، روسیه را منزوی‌تر کرده و در جایگاه خطرناک‌تری قرار خواهد داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز دوم شهریور که با سالروز استقلال اوکراین و پایان ششمین ماه جنگ روسیه در اوکراین مصادف بود، از یک بسته کمک دیگر سه میلیارد دلاری به این کشور متحد خود، پس از ده میلیارد دلار کمک پیشین، خبر داد.

پهپاد کمان ۱۲
پهپاد کمان ۱۲

سران بریتانیا، آلمان و کشورهای دیگر عضو ناتو نیز هر یک روز دوم شهریور برای بیان همبستگی با اوکراین از بسته‌های کمک نظامی و مالی به ارتش تحت فرمان ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، خبر دادند.

اما به نوشته واشینگتن پست، اتحاد نظامی تازه شکل گرفته تهران- مسکو ممکن است که مانع جدیدی بر سر احیای توافق برجام نیز باشد.

پیش از این مطلب واشینگتن پست، سایت آمریکایی پولیتیکو روز اول شهریور نوشت که روسیه برای یاری گرفتن از ایران در دور زدن تحریم‌های سختی که علیه مسکو برقرار شده، هیئتی از مدیران شرکت گازپروم و سایر شرکت‌های خود را به تهران فرستاده و اندکی پیش از آن نیز مقامات امور اقتصادی ایران از مسکو دیدار کردند.

یک «مقام اطلاعاتی آمریکایی» به دیوید ایگناتیوس گفته است که ایرانی‌ها استاد دور زدن تحریم‌ها هستند و می‌توانند از شبکه‌ها و شرکت‌های پوششی برای کمک مالی به روسیه نیز استفاده کنند و بنا بر این، تنها سخن از یک اتحاد تاکتیکی نظامی نیست و تهران غیر از کانال تامین تسلیحات، به خط لوله تامین پول برای مسکو نیز مبدل شده است.

«مقام آمریکایی» یاد شده نتیجه گیری کرده که اگر با احیای برجام، تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، «کمک مالی ایران به روسیه حتی آسان‌تر انجام خواهد شد».

انتشار فزاینده مطالبی در خصوص «خطرات» و «عواقب» لغو تحریم‌های ایران در رسانه‌های آمریکایی در حالی است که دولت جو بایدن و دولت ایران روز دوم شهریور تایید کردند که پاسخ واشینگتن به آخرین سند ارائه شده از ایران برای پیشبرد مذاکرات و احیای برجام، از طریق اتحادیه اروپا، به تهران ارسال شده است.

در این میان، همزمان با رسیدن مذاکرات به مراحل حساس خود، نیروهای مسلح ایران رزمایش مشترک جدید پهپادی خود را از روز دوم شهریور کلید زدند که در چارچوب آن ده‌ها نوع پهپادهای پیشرفته‌تر ساخت ایران را آزمایش می‌کنند. این رزمایش شامگاه سوم شهریور به پایان می‌رسد.

ایران و روسیه نگفته‌اند که کدام مدل از پهپادهای ساخت ایران به ارتش روسیه تحویل شده است.

سیمای جمهوری اسلامی ایران دوم شهریور گفت که یکی از تازه‌ترین و مهم‌ترین پهپادهای رزمی ساخت ایران از نوعی است که تنها اسرائیل در جهان از آن برخوردار است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، پهپادهای انتحاری اسرائیلی از جمله سال گذشته به ارتش جمهوری آذربایجان داده شد که آن را در جنگ علیه ارمنستان به کار برد و «موفقیت آن» موجب «امتنان» سران آذربایجان از اسرائیل شد.

XS
SM
MD
LG