لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

مهدی تاج برای دومین بار رئیس فدراسیون فوتبال شد


مهدی تاج دومین بار است که به ریاست فدراسیون فوتبال ایران می‌رسد
مهدی تاج دومین بار است که به ریاست فدراسیون فوتبال ایران می‌رسد

علی‌رغم اعلام ناگهانی لغو شدن مجمع عمومی انتخاباتی فدارسیون فوتبال، این مجمع روز سه‌شنبه، هشتم شهریور، در موعد مقرر تشکیل شد و مهدی تاج با ۵۱ رأی، پس از سه سال، مجدداً به‌ عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد.

عزیزالله محمدی و میرشاد ماجدی، سرپرست پیشین فدراسیون، دیگر نامزدهای ریاست بودند که به‌ترتیب چهار رأی و ۲۵ رأی آوردند.

مجمع فدراسیون فوتبال در حالی برگزار شد که بامداد امروز حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال، از لغو مجمع انتخاباتی فدراسیون خبر داده بود، اما هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در یک نشست اضطراری این تصمیم دبیرکل را رد کرد.

به‌ نوشته وب‌سایت ورزش سه، «به نظر می‌رسد هیئت رئیسه فدراسیون با در نظر گرفتن تبعات احتمالی لغو ناگهانی انتخابات که از سوی فیفا و ای‌اف‌سی فدراسیون را تهدید می‌کرد، تصمیم به برگزاری انتخابات در موعد مقرر قبلی گرفتند».

همزمان نماینده فیفا نیز دیشب برای نظارت بر روند این انتخابات عازم ایران شده بود و نماینده‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در محل برگزاری مجمع حضور داشت.

برخی رسانه‌های ورزشی دلیل تصمیم ناگهانی شب گذشته برای لغو مجمع را حضور مهدی تاج در انتخابات اعلام کرده بودند، اما خود آقای تاج با بیان این‌که از این موضوع اطلاعی ندارد، گفت: «جای گله‌گذاری نیست.»

مهدی تاج که سابقه مدیرعاملی باشگاه سپاهان و عضویت در هیئت مدیره چند باشگاه دیگر را دارد، در ۳۰ سال گذشته سِمت‌های دیگری از جمله ریاست کمیته تیم‌های ملی و کمیته داوران فدراسیون فوتبال، دبیرکلی اتحادیه فوتبال کشور، ریاست سازمان لیگ، نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال و در نهایت ریاست فدراسیون فوتبال ایران را هم در کارنامه خود دارد.

با این حال از او به‌عنوان یک چهره نظامی و امنیتی و اقتصادی هم یاد می‌شود. مهدی تاج از سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست و سال ۱۳۶۲ برای فعالیت‌های اطلاعاتی و عملیاتی سپاه پاسداران به شهرهای غربی کشور اعزام شد.

آقای تاج پس از جنگ ایران و عراق نیز همزمان با حفظ سمت در سپاه پاسداران، به سمت‌هایی همچون قائم‌مقام و مسئول اداره کل بازرگانی استان اصفهان، معاونت فروش و صادرات شرکت سهامی ذوب‌آهن و سپس فولاد مبارکه سپاهان، مدیرعاملی و عضو هیئت مدیره فولاد غدیر و ریاست هیئت‌مدیره شرکت فولاد متیل رسید.

با این حال او که از سال ۱۳۹۵ ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده داشت، هشتم دی‌ ۱۳۹۸ از ریاست فدراسیون استعفا داد و دلیل آن‌ را «حمله قلبی و توصیه پزشک معالج» اعلام کرد، اما در همان زمان اعلام شده بود که قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی، در قوه قضاییه در حال بررسی است.

مهدی تاج مبلغ قرارداد ویلموتس را در زمان عقد قرارداد سالانه حدود یک میلیون دلار اعلام کرده بود، اما بعدها مشخص شد که فدراسیون برای هر سال معادل بیش از دو میلیون یورو به او تعهد داده است.

در پی شکایت ویلموتس به فیفا، این نهاد بین‌المللی فوتبال ایران را به پرداخت شش میلیون و دویست هزار یورو به سرمربی پیشین تیم ملی محکوم کرد.

گفته می‌شود این پرونده قضایی هنوز بسته نشده و سازمان بازرسی کل کشور هم هشت نفر از اعضای فدراسیون را که، به‌گفته این سازمان، متهمان پرونده مارک ویلموتس هستند، به دادستانی تهران معرفی کرده بود.

مهدی تاج، «متهمی» که تایید صلاحیت شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:40 0:00
XS
SM
MD
LG