لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

تاکید رئیس سابق موساد بر انجام «عملیات بی‌شمار در خاک ایران در گذشته و آینده»


یوسی کوهن، رئیس سابق سازمان موساد
یوسی کوهن، رئیس سابق سازمان موساد

یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد، روز دوشنبه، هفتم شهریور، گفت که این سازمان «عملیات بی‌شماری در قلب ایران علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام داده است».

وی گفت به‌دلیل دروغ‌گویی حکومت ایران در مورد ماهیت برنامه‌ هسته‌ای‌اش «بی‌شمار عملیات» در سراسر جهان و در خاک خود ایران و «در قلب (خاک) آیت‌الله‌ها» انجام می‌شد و «باز در آینده انجام خواهد شد».

به گزارش روزنامه‌های اسرائیلی یدیعوت آحرونوت و معاریو، یوسی کوهن در اجلاسی به مناسبت یک‌صد و بیست و پنجمین سالگرد «نخستین کنگره جهانی صهیونیستی» در بازل در سوئیس سخن می‌گفت.

یوسی کوهن گفت موساد «اسنادی» را از ایران آورد که نشان داد رژیم ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دروغ گفته بود. اشاره او به سرقت آرشیو اولیه برنامه اتمی ایران در زمستان چهار سال پیش بود که به تل‌آویو منتقل شد.

او افزود: «همین امروز که سخن از توافق هسته‌ای با ایران است، من قول می‌دهم که اسرائیل از هر چه در توان دارد، استفاده کند تا این امر را به تاخیر بیندازد و نگذارد که ایرانی‌ها بمب اتم بسازند که با آن کشور اسرائیل را تهدید کنند.»

یوسی کوهن همچنین اظهار داشت: «رژیم ایران تامین‌کننده تروریسم در جهان است، این رژیم به نابودی اسرائیل فراخوان می‌دهد، ایران تلاش می‌کند اسرائیل را از جنوب درغزه و در شمال از سوریه و لبنان محاصره کند. این رژیم به گروه‌های ترور آموزش می‌دهد و آن‌ها را تامین مالی می‌کند. این رژیم به گروه‌های ترور اجازه می‌دهد که هزاران راکت به اسرائیل بیندازند.»

شماری از عملیات مهم منتسب به موساد در زمان ریاست یوسی کوهن، چند بار انفجار سایت اتمی نطنز و ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد برنامه هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران، بوده است.

داوید برنه‌آ، که در زمان ریاست یوسی کوهن بر موساد، معاون این سازمان جاسوسی بود و در ۱۵ ماه گذشته ریاست موساد را در دست دارد، هفته گذشته در یک اقدام بی‌سابقه، یک «نشست توجیهی» برای خبرنگاران علیه احتمال توافق آمریکا و ایران برای احیای برجام برگزار کرد. او این احتمال را «یک فاجعه راهبردی» برای کشورش نامید.

با وجود انتقاد شدید داوید برنه‌آ از دولت جو بایدن، او در ادامه این هفته برای دیدار با مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا راهی واشینگتن می‌شود تا بعد از ایال حولاطا، مشاور امنیت ملی و بنی گانتز، وزیر دفاع، سومین مقام ارشد اسرائیلی باشد که با هدف «جلوگیری از احیای برجام» مایل به گفت‌وگو با دولتمردان آمریکا است.

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی است که در دوره ریاست داوید برنه‌آ بر موساد، نه تنها اسرائیل به آسیب زدن به برنامه اتمی ایران ادامه داد، بلکه دامنه این فعالیت را به کشتن شماری از مهره‌های نیروی قدس سپاه پاسداران و دانشمندان برنامه‌های پهپادی و موشکی و سایر صنایع نظامی و دفاعی ایران گسترش داد.

رشته عملیات منتسب به نیروهای وابسته به موساد یا طراحی شده از سوی موساد علیه ایران در خردادماه امسال که آخرین ماه نخست ‌وزیری نفتالی بنت بود، به اوج خود رسید و تنش شدید بین دو کشور را از جمله به خاک ترکیه کشاند و هزاران گردشگر اسرائیلی در ترکیه را در معرض تهدید جانی قرار داد.

پس از پایان نخست ‌وزیری نفتالی بنت و روی کار آمدن یائیر لاپید به عنوان نخست‌ وزیر موقت، کمتر خبری از عملیات احتمالی منتسب به اسرائیل در ایران منتشر شده است.

دلیل سکوت احتمالی در انواع عملیات منتسب به موساد در ایران معلوم نیست که آیا از ناتوانی اسرائیل ناشی می‌شود یا عدم اراده لاپید برای ادامه دادن راه خطرناک بنت است. لاپید بدون اشاره به ایران گفته است که شیوه کار او با بنت در «همه امور» متفاوت است.

XS
SM
MD
LG