لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

مرکز آمار ایران: تورم سه استان بالای ۶۰ درصد است


در حالی که نرخ تورم در ایران رشد شتابان دارد، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، مدعی کاهش تورم است
در حالی که نرخ تورم در ایران رشد شتابان دارد، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، مدعی کاهش تورم است

مرکز آمار ایران در گزارش جدید خود می‌گوید تورم سه استان آذربایجان غربی، اردبیل و کرمان در مردادماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) بالای ۶۰ درصد بوده است.

متوسط تورم نقطه به نقطه کل کشور در ماه گذشته ۵۲.۲ درصد بوده که بیشترین آن مربوط به استان­‌های آذربایجان غربی، اردبیل و کرمان (۶۰.۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (۴۵.۸ درصد) است.

این گزارش همچنین می‌گوید نرخ تورم در روستاهای کشور بالاتر از شهرها بوده و حدود ۵۸.۴ درصد است.

ادامه رشد تورم افسارگسیخته در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، مدعی «کاهش تورم» در کشور هستند.

از اردیبهشت امسال که قیمت برخی اقلام خوراکی اصلی رسما به شکل چشمگیری افزایش یافت، مقامات دولت رئیسی مدعی شدند که این افزایش تاثیری در رشد قیمت دیگر اقلام، از جمله خوراکی‌ها، نخواهد داشت.

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم خوراکی‌ها در تیرماه به ۹۲ درصد و در مردادماه به بالای ۸۲ درصد رسید.

گزارش جدید مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که تورم خوراکی و آشامیدنی‌ها در مردادماه در برخی استان‌ها مانند گیلان، لرستان، سمنان، قزوین و خراسان شمالی کماکان بالای ۹۰ درصد بوده است.

تورم سالانه (افزایش قیمت‌ها در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد نسبت به دور مشابه سال قبل) اقلام خوراکی نیز ۵۷ درصد بوده است.

گزارش دیگری از مرکز آمار ایران که هفته جاری منتشر شد، نشان می‌دهد تورم سالانه برای دهک‌های فقیر جامعه بسیار بیشتر از دهک‌های ثروتمند بوده است.

تورم سالانه برای دهک‌های اول تا سوم به ترتیب ۴۶.۴ درصد، ۴۵.۳ درصد و ۴۳.۹ درصد و برای دهک‌های هفتم تا دهم به ترتیب ۴۰.۵ درصد، ۴۰.۱ درصد و ۳۹.۵ درصد بوده است.

به عبارتی اختلاف تورم برای فقیرترین قشر جامعه در دهک اول با ثروتمندترین بخش جامعه در دهک دهم حدود ۷ درصد بوده و بدین ترتیب شتاب رشد هزینه‌های فقرای جامعه بیشتر از ثروتمندان شده است.

البته گزارش‌های میدانی رسانه‌های داخلی و کارشناسان نشان می‌دهد که تورم واقعی در ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که در آمارهای رسمی بازتاب دارد.

با استفاده از گزارش‌های مرکز آمار و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG