لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

نخست‌وزیر فرانسه در مورد احتمال قطع برق منازل این کشور در زمستان هشدار داد


حدود ۶۷ درصد از برق مصرفی در فرانسه توسط نیروگاه‌های هسته‌ای و شش درصد توسط نیروگاه‌های گازی تولید می‌شود
حدود ۶۷ درصد از برق مصرفی در فرانسه توسط نیروگاه‌های هسته‌ای و شش درصد توسط نیروگاه‌های گازی تولید می‌شود

نخست‌وزیر فرانسه هشدار داد که در بدترین حالت ممکن به‌دلیل بحران انرژی احتمال دارد که در فصل زمستان برق منازل دو ساعت در روز قطع شود.

الیزابت بورن این موضوع را روز سه‌شنبه هشتم شهریور در مصاحبه‌ای با يک رسانه فرانسوی و در آستانه برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای بررسی بحران انرژی و مسائل زیست‌محیطی اعلام کرد.

او در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی فرانسوی «تی‌ام‌س» گفت دلیل کمبود انرژی تا حدی پیامدهای جنگ اوکراین و در عین حال تعطیل شدن حدود نیمی از ۵۶ نیروگاه هسته‌ای کشور برای تعمیرات دوره‌ای است.

حدود ۶۷ درصد از برق مصرفی در فرانسه توسط نیروگاه‌های هسته‌ای و شش درصد توسط نیروگاه‌های گازی تولید می‌شود.

نخست‌وزیر فرانسه در بخشی از این مصاحبه گفت: «در نتیجه این عوامل، تولید برق کاهش خواهد یافت و اگر هوا در فصل زمستان بسیار سرد باشد با مشکل تامین برق مواجه خواهیم شد. در چنین حالتی برق را جیره‌بندی خواهیم کرد و ممکن است برق منازل به صورت نوبتی در محله‌های مختلف به مدت دو ساعت قطع شود».

با این همه خانم بورن تاکید کرد گاز که منبع اصلی تولید گرما برای اکثریت منازل کشور است قطع نخواهد شد.

به گفته او، انتقال گاز به شرکت‌های تولیدی و تجاری که بزرگترین مصرف کنندگان هستند ممکن است جیره‌بندی شود.

نخست‌وزیر فرانسه تاکید کرد که جیره‌بندی گاز در نتیجه مجموعه‌ای از عوامل منفی، از جمله قطع کامل واردات گاز روسیه، محدود شدن واردات گاز مایع از سایر کشورها و سرمای شدید ممکن است اجرا شود.

شرکت روسی گازپروم اخیرا اعلام کرد که به دلیل اختلاف در نحوه اجرای قراردادها، از روز سه‌شنبه فروش گاز به شرکت فرانسوی «انژی» را قطع می‌کند. شرکت «انژی» روز سه‌شنبه با اعلام این خبر گفت که از منابع دیگر، گاز مورد نیاز تمامی مشتریان شرکت را تامین کرده است.

وزیر انرژی فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که حجم گاز موجود در مخازن این کشور حدود ۹۰ درصد است. دولت فرانسه در ژوئن امسال در چارچوب طرح «صرفه‌جویی» در انرژی اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ مصرف انرژی در کشور را ۱۰ درصد کاهش دهد.

در یک رویداد دیگر، روز چهارشنبه انتقال گاز شرکت گاز پروم به اروپا از طریق خط لوله « نورد استریم ۱» متوقف شد. این شرکت از مدت‌ها پیش این توقف سه روزه را اعلام و گفته بود که دلیل آن تعمیرات دوره‌ای در تلمبه‌خانه‌هاست.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG