لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

هاآرتص: تلاش «پشت پرده» و «خستگی‌ناپذیر» اسرائیل برای ممانعت از احیای برجام ادامه دارد


نشست کابینه اسرائیل در ۲۲ خرداد امسال
نشست کابینه اسرائیل در ۲۲ خرداد امسال

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز یک‌شنبه، ۱۳ شهریور، گزارش داد که دولت این کشور «به صورت خستگی‌ناپذیر» به رشته تحرکات پشت پرده ادامه می‌دهد تا مانع از دستیابی آمریکا و ایران به توافق احیای برجام شود.

به نوشته این روزنامه، مقامات اسرائیل انواع «تاکتیک‌ها» را به خدمت گرفته‌اند تا واشینگتن را از امضای توافق جدید با ایران بازدارد.

این گزارش دو روز پس از آن منتشر شد که شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل به نقل از ارزیابی «غیر علنی» نوشته شده توسط بخش تحقیقات وزارت خارجه اسرائیل، گفتند با وجود تعللی که در نهایی شدن توافق بازگشت آمریکا به برجام رخ داده، تهران و واشینگتن کماکان در مسیر دستیابی به توافق برجام گام برمی‌دارند.

مقامات اسرائیلی در آن ارزیابی نوشته بودند که ایران و آمریکا از مرحله لفاظی و اتهام‎‌زنی به یکدیگر در مورد ناکامی مذاکرات در مرحله کنونی، به رد و بدل کردن پاسخ‌های موضوعی به مطالبات طرف مقابل روی آورده‌اند.

اما هاآرتص روز ۱۳ شهریور نوشت که اسرائیل فارغ از مواضع ایران و آمریکا و انتظارات آن‌ها از یکدیگر، به قرار دادن «مین» بر سر راه تهران و واشینگتن ادامه می‌دهد.

این روزنامه این را نیز افزود که مقامات اسرائیل نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که اصرار ایران برای بستن پرونده‌های پادمانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد سه مکانی که «ظن» فعالیت هسته‌ای نظامی ایران در آن وجود داشته، سرانجام نقطه پایانی بر احیای برجام خواهد گذاشت و مذاکرات یک سال و نیم اخیر را به شکست نهاییِ مورد نظر اسرائیل خواهد کشاند یا نه.

یک مقام «مطلع» اسرائیلی، که نامش برده نشده، به هاآرتص گفته است که «هنوز زود است که احتضار برجام اعلام شود».

این مقام افزوده است که «عوامل و کشورهای زیادی هستند که خواهان چنین توافقی هستند و تلاش خواهند کرد تا کالبد نیمه جان مذاکرات را زنده کنند».

این مقام اسرائیلی همچنین گفته است که ایران «به صورت سیستماتیک مذاکرات را به بی‌راهه می‌کشاند و اکنون اصرار کرده که پرونده پادمانی مختومه شود».

برخی مقامات ایران در دوره اخیر بعید ندانسته‌اند که اسرائیل خود در سه مکانی که پرونده آژانس در مورد آن‌ها گشوده است، اورانیوم را قرار داده باشد. اسامی این اماکن را نخست‌وزیر وقت اسرائیل و سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده بودند.

یک نهاد نیروهای امنیتی و نظامی پیشین اسرائیلی به نام «بیتخونیستیم» («امنیتی‌ها») در روزهای گذشته در نامه‌ به جو بایدن نوشته بودند که «توافق هسته‌ای یک فاجعه غیر قابل باور است».

در این میان، هنوز از ملاقات‌های داوید برنئا، رئیس اعزامی موساد به آمریکا خبری منتشر نشده است. او روز دهم شهریور پیش از راهی شدن به سوی واشینگتن، با یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت موقت، دیدار کرد تا «راه‌کارهای» مقابله با احتمال احیای برجام را در برابر آمریکا هماهنگ کند.

ایران تأکید کرده که آخرین نامه خود را در مورد نظرات آمریکا در باره توافق احتمالی، با «رویکرد سازنده» و با هدف ختم مذاکرات از طریق توافق احیای برجام تنظیم کرد.

همزمان با مداخلات «خستگی‌ناپذیر» اسرائیل برای ناکام کردن مذاکرات آمریکا و ایران، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌ کننده ایران روز ۱۳ شهریور در توئیتر خود نوشت «ایران صبور خواهد بود...(اما) ابهامات یا خلأهای متن را نمی‌پذیرد».

آقای مرندی با اشاره به لزوم بازگشت نفت و گاز ایران به بازار بین‌المللی سوخت، در شرایطی که کمبود سوخت جهانی در پی جنگ روسیه در اوکراین سایه یک زمستان سخت را بر سر اروپا انداخته، افزود «زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج‌کننده روبه‌روست».

در این میان، خبرگزاری ایسنا روز ۱۳ شهریور به نقل از رحمان قهرمان‌پور، یک کارشناس امور بین‌الملل، نوشت که احتمال تعویق مذاکرات به بعد از انتخابات کنگره آمریکا بیش‌تر شده است.

پیش‌تر برخی رسانه‌های اسرائیل گفته بودند که یکی از تاکتیک‌های اسرائیل برای ایجاد تعلل با هدف نهایی ناکام کردن مذاکرات طرح این خواسته آمریکا بوده که مذاکرات با ایران را دست‌کم تا انتخابات کنگره و انتخابات اسرائیل (که هر دو در آبان است) به تعویق بیندازد.

مقامات واشینگتن در روزهای گذشته تأکید کردند که جو بایدن توافقی را تأیید خواهد کرد که به تشخیص او در راستای منافع آمریکا باشد.

با استفاده از گزارش‌های هاآرتص، ایسنا، و رادیوفردا؛ ف.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG