لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

اخراج اسکوچیچ از تیم ملی فوتبال ایران؛ کارلوس کی‌روش رسما سرمربی شد


کارلوس کی‌روش در دهه ۹۰ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود و میان مربیانی که تاکنون در تیم ملی سرمربی بوده‌اند، طولانی‌ترین دوران را گذارند
کارلوس کی‌روش در دهه ۹۰ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود و میان مربیانی که تاکنون در تیم ملی سرمربی بوده‌اند، طولانی‌ترین دوران را گذارند

فدارسیون فوتبال ایران روز چهارشنبه ۱۶ شهریور به‌طور رسمی از انتخاب دوباره کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال خبر داد.

با آن‌که پس از بازگشت مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران، خبر بازگشت کی‌روش مطرح شده بود اما فدراسیون فوتبال ایران از تایید رسمی آن خودداری می‌کرد.

با این حال، تارنمای رسمی فدراسیون فوتبال ایران روز چهارشنبه این خبر را تایید کرد.

خبرگزاری ایرنا نوشته است که این فدراسیون به «سبک» خود، کارلوس کی‌روش را مجددا به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران معرفی کرد.

در تصویری که بر روی حساب کاربری فدراسیون فوتبال ایران در اینستاگرام منتشر شده، آمده است: «یوز در کنار آقای CQ آرام گرفت».

CQ مخفف نام کوچک و نام خانوادگی کارلوس کی‌روش است.

محمد جماعت، مدیر رسانه‌ای تیم ملی فوتبال ایران، نیز خبر انتخاب کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است.

این چهارمین حضور کی‌روش در جام جهانی فوتبال است؛ با پرتغال در سال ۲۰۱۰ و ایران در جام‌های جهانی ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲.

ایران با سرمربی‌گری کی‌روش روز اول مهر برای آماده‌سازی خود یک بازی دوستانه با اروگوئه در کشور اتریش انجام می‌دهد و چهار روز بعد برای مصاف با تیم ملی فوتبال سنگال به میدان می‌رود.

تارنمای رسمی فدراسیون فوتبال ایران در عین حال نوشته که «ضمنا از زحمات و تلاش‌های دراگان اسکوچیچ، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در مدت همکاری وی با فدراسیون فوتبال، تقدیر به عمل خواهد آمد».

این اتفاقات در حالی است که دراگان اسکوچیچ بدون اطلاع قبلی و در جلسه‌ای با نایب‌رئیس اول فدراسیون از پایان کار خود در تیم ملی مطلع شد.

بعد از جلسه روز ۱۵ شهریور هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و مأموریت آن‌ها به مهدی تاج برای بازگرداندن کارلوس کی‌روش به نیمکت تیم ملی، دراگان اسکوچیچ در جلسه با مهدی محمدنبی در جریان تصمیم فدراسیون فوتبال قرار گرفت.

فدراسیون فوتبال طبق قرارداد اسکوچیچ برای قطع همکاری با او، باید حقوق پنج ماه آینده‌اش را که با احتساب حقوق دستیاران و معوقات به حدود «۳۰ میلیارد تومان» می‌رسد، پرداخت کند.

دراگان اسکوچیچ که اهل کرواسی است، از بهمن ۱۳۹۸ هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده داشت.

خبرگزاری تسنیم نوشت که با توجه به هزینه «سی میلیارد تومانی» فسخ قرارداد با اسکوچیچ، فدارسیون به او پیشنهاد داده است که او و همکارانش به کارشان در تیم امید ادامه دهند اما این پیشنهاد «با عصبانیت شدید اسکوچیچ روبه‌رو شد و این پیشنهاد را بلافاصله رد کرد».

با توجه به این پیشنهاد، بعید نیست که پس از اسکوچیچ، موضوع جدایی مهدی مهدوی‌کیا نیز از تیم امید مطرح شود، همچنان‌که مدت‌هاست بحث تغییرات در تیم ملی امید نیز مطرح شده است.

انتخاب مجدد مهدی تاج به ریاست فدراسیون فوتبال و شروع کار او در حالی است که قوه قضائیه جمهوری اسلامی با انتشار فهرستی، او را به «کلاهبرداری و اختلال در نظام ارزی» کشور متهم کرد.

بر اساس اعلام مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه، شش روز قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال ایران، دادستانی تهران تشکیل پرونده قضایی برای تاج را به فدراسیون اعلام کرده بود، اما وزیر ورزش ایران مدعی شده بود که هیچ نهاد ناظری با نامزدی تاج برای پست ریاست فدراسیون فوتبال «مخالفت» نکرده است.

کارلوس کی‌روش در دهه ۹۰ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود و میان مربیانی که تاکنون در تیم ملی سرمربی بوده‌اند، طولانی‌ترین دوران را گذارند و نهایتاً در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، پس از آن‌که تیم ملی ایران در بازی نیمه‌نهایی مقابل ژاپن با نتیجهٔ سه بر صفر شکست خورد، کی‌روش تیم ملی ایران را ترک کرد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، تسنیم و وب‌سایت رادیو فردا/ر.ش/ک.ر
XS
SM
MD
LG