لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

تخم‌مرغ تا پایان شهریور «قطعاً گران‌تر خواهد شد»


در ادامه کش‌وقوس بر سر افزایش مجدد قیمت تخم‌مرغ، یک مسئول صنفی روز جمعه ۱۸ شهریور گفت بر اساس وعده دولت، قیمت تخم‌مرغ «قطعاً تا پایان شهریور افزایش خواهد یافت».

ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌‌گذار استان تهران، گفت دولت به این اتحادیه وعده داده است که تا ۳۱ شهریور قیمت تخم‌مرغ را بالاتر خواهد برد، ضمن این‌که «با سرد شدن هوا و بازگشایی مدارس» نیز قیمت تخم‌مرغ گران‌تر خواهد شد.

در حال حاضر دولت قیمت تخم‌مرغ را که ارزان‌ترین غذای پروتئینی است، کیلویی ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده و هر شانه تخم‌مرغ بین هشتاد تا صد هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

با این حال آقای نبی‌پور می‌گوید تولیدکنندگان «در حال ضرر هستند» و مدت‌هاست که حدود ۱۵ هزار تومان به‌ازای هر یک کیلوگرم تخم‌مرغ از جیب خود هزینه می‌کنند.

به‌گفته این مسئول صنفی، قیمت تمام‌شده یک کیلو تخم‌مرغ در حال حاضر ۴۸ هزار تومان است که حتی اگر با ۱۰ درصد افزایش قیمت همراه باشد، به قیمت بیش از ۵۰ هزار تومان برای هر کیلو و حدود ۱۳۰ هزار تومان برای هر شانه خواهد رسید.

افزایش قیمت تخم‌مرغ از پیامدهای مستقیم حذف ارز ترجیحی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) از بودجه عمومی است که پیش از این نیز رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون هشدار داده بود اگر دولت پیامدهای منفی آن را به حداقل نرساند، «در سال ۱۴۰۱ در تأمین پروتئین کشور چالش‌های جدی ایجاد خواهد شد».

با این حال دولت ابراهیم رئیسی در برابر انتقادها در زمینه افزایش شدید قیمت‌ها از خود دفاع می‌کند و سیاست‌های اقتصادی خود را «جراحی اقتصادی» توصیف کرده است.

افزایش مجدد قیمت تخم‌مرغ در حالی وعده داده می‌شود که تخم‌مرغ در مقایسه با دیگر خوراکی‌ها ارزان‌ترین غذای پروتئینی است و تنها کالایی است که خانوارهای ایرانی می‌کوشند برای تأمین پروتئین خود آن را از سبد غذایی حذف نکنند.

دلیل اصلی افزایش قیمت تولید تخم‌مرغ در ایران مربوط می‌شود به افزایش ناگهانی و شش‌برابری قیمت نهاده‌های دامی که پس از حذف ارز ترجیحی رخ داد. نهاده‌ها حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت تمام‌شده تولید تخم‌مرغ را تشکیل می‌دهد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرتبط می‌گوید تا قبل از این اتفاق، قیمت تخم‌مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱۸ هزار تومان بود و به‌رغم افزایش شش‌برابری قیمت ارز، دولت این اتحادیه را مجبور کرده تخم‌مرغ فقط با حدود دو برابر قیمت قبل فروخته شود.

به‌گفته آقای نبی‌پور، اگر قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در پایان شهریور حداقل ۴۸ هزار تومان اعلام نشود، مرغ‌داران مرغ‌های خود را به کشتارگاه خواهند داد چون امکان متحمل شدن ضرر را ندارند.

این در حالی است که دو ماه پیش نیز دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور از ضرر دو هزار میلیارد تومانی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه پس از حذف ارز ترجیحی خبر داده بود.

حذف ارز ترجیحی در ماه‌های گذشته موجب افزایش افسارگسیخته قیمت دیگر کالاهای اساسی نیز شده است تا جایی که معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، اواخر اردیبهشت از تورم ۴۰۰ درصدی برخی کالاهای اساسی خبر داده بود.

بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار، نرخ تورم سالانه مرداد برای خانوارهای کشور به ۴۱.۵ درصد رسید و ماه پیش از آن تورم قیمت اقلام خوراکی نسبت به تیر پارسال بیش از ۹۰ درصد اعلام شده بود.

منظور از نرخ تورم سالانه درصدِ تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

لبته گزارش‌های میدانی رسانه‌های داخلی و کارشناسان نشان می‌دهد که تورم واقعی در ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که در آمارهای رسمی بازتاب دارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایلنا، اعتماد و وب‌سایت رادیو فردا؛ ر.ش
XS
SM
MD
LG