لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

رئیس موساد: اسرائیل در مقابل فریب جهان توسط ایران ساکت نخواهد ماند


داوید برنئا، رئیس موساد
داوید برنئا، رئیس موساد

داوید برنئا، رئیس موساد که این هفته برای دیدار با شماری از مقامات ارشد آمریکایی با هدف بازداشتن دولت جو بایدن از بازگشت به برجام به واشینگتن سفر کرده بود، گفته است «ایران مشغول فریب دادن جهان است و اسرائیل ساکت نخواهد ماند».

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل که شامگاه پنج‌شنبه ۱۷ شهریور منشتر شد، او این سخنان را در دیدار با ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، بیان کرده و افزوده که ایران در باره برنامه اتمی و «فعالیت‌های تروریستی» دنیا را فریب می‌دهد.

به‌نوشته جروزالم پست، داوید برنئا در سه روز اقامتش در واشینگتن، به‌جز گفت‌وگو با ویلیام برنز، با این مقامات آمریکایی نیز دیدار کرد: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید؛ لوید آستین، وزیر دفاع؛ ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد نیروهای مسلح؛ کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی؛ و چند مقام امنیتی دیگر.

این روزنامه افزوده است که داوید برنئا «اطلاعات حساس» برای «اثبات دروغ‌گویی» ایران با خود به واشینگتن برده بود. با این حال جزئیاتی در این باره منتشر نشده است.

این نخستین بار نیست که داوید برنئا با «پرونده» تهیه‌شده در موساد علیه ایران به واشینگتن می‌رود تا دولت جو بایدن را از بازگشت به برجام منصرف کند. برنئا پارسال هم «پرونده‌ای» علیه رئیس‌جمهور ایران به آمریکا برد و با معرفی ابراهیم رئیسی به‌عنوان «قصاب تهران» به نقش به آقای رئیسی در اعدام‌های دهه شصت ایران اشاره کرد.

با این حال، دولت جو بایدن در یک سال گذشته به مذاکرات با ایران برای احیای برجام ادامه داد و در دو ماه اخیر هم تلاش‌ها برای پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات وین را شتاب بخشید، هرچند واشینگتن و تهران هنوز در مورد برخی از موضوع‌های متن نهایی به توافق نرسیده‌اند.

به‌گزارش رسانه‌های اسرائیل، رئیس موساد گفته است که رئیس سی‌آی‌ای در دیدار این هفته در واشینگتن به او گفت «آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است و اجازه دستیابی ایران به بمب اتمی نخواهد داد».

ویلیام برنز، که از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما هم بود، از حامیان برجام و احیای آن است.

رئیس موساد سومین مقام اسرائیل است که در سه هفته اخیر، پس از مشاور امنیت ملی و وزیر دفاع اسرائیل، به واشینگتن رفته تا «پیام روشن در مورد مخالفت اسرائیل با بازگشت آمریکا به برجام» را به مقامات آمریکایی اطلاع دهد.

او چند روز قبل از این سفر، در رویه‌ای بی‌سابقه، با برگزاری یک نشست توجیهی با خبرنگاران احیای برجام را «فاجعه راهبردی برای اسرائیل» نامید. البته او به‌خاطر این نشست که بدون اطلاع یائیر لاپید برگزار کرده بود، از سوی لاپید توبیخ شد.

در هر سه سفر مقامات اسرائیلی به واشینگتن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که تیم او به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه در امور ایران، مشغول پیشبرد مذاکرات با ایران است، از دیدار با این نمایندگان اسرائیلی خودداری کرد.

رسانه‎‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دفتر نخست‌وزیری اکنون در حال تلاش برای ترتیب دادن ملاقاتی میان یائیر لاپید با جو بایدن است، اما هنوز معلوم نیست که واشینگتن، پس از دیدار دو ماه پیش آقای بایدن از اسرائیل، بخواهد چنین ملاقاتی تکرار شود.

با این حال، به‌نوشته یدیعوت آحرونوت، تقلای اسرائیل بر این امر متمرکز است که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، دقایقی از وقت جو بایدن برای گفت‌وگو با یائیر لاپید گرفته شود. آقای بایدن روز ۲۹ شهریور تنها برای ساعاتی کوتاه در سازمان ملل خواهد بود.

آقای بایدن در روزهای گذشته مدت زیادی آقای لاپید را برای یک مکالمه تلفنی در انتظار گذاشت. ارزیابی‌های هفته‌های گذشته مقامات اسرائیلی و سند نوشته‌شده در بخش تحقیقات وزارت خارجه اسرائیل که گفتند کار احیای برجام قطعی شده و به‌زودی اعلام خواهد شد، فعلاً درست از آب در نیامده است.

مقامات آمریکا در روزهای اخیر به‌طور پیاپی تأکید کرده‌اند که رئیس‌جمهور بایدن تنها توافقی را تأیید خواهد کرد که منطبق با منافع آمریکا باشد.

با استفاده از رسانه‌های اسرائیل و وب‌سایت رادیو فردا؛ ف.ر/ر.ش
XS
SM
MD
LG