لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

پادشاه جدید بریتانیا در اولین نطق تلویزیونی خود متعهد به خدمت مادام‌العمر به مردم شد


چارلز سوم پادشاه جدید بریتانیا روز جمعه ۱۸ شهریور ماه، در اولین نطق تلویزیونی خود از «احساس اندوه عمیق» از درگذشت مادرش، ملکه الیزابت دوم سخن گفت و عهد کرد که به عنوان جانشین وی، به بریتانیا و ممالک مشترک‌المنافع خدمت مادام‌العمر بکند.

وی به همراه همسرش بعد از دیدار و دست دادن با شهروندانی که برای تسلیت جمع شده بودند، در اولین نطق پادشاهی خود به «عشق، محبت، راهنمایی، درک و نمونه بودن» ملکه الیزابت در کاخ باکینگهام کرد و گفت: «مادر نازنینم در حالی که آخرین سفر خود را برای پیوستن به پدر عزیزم آغاز کرده‌ای، می‌خواهم به سادگی بگویم که متشکرم. از عشق و ارادت شما به خانواده ما و خانواده ملت‌هایی که در تمام این سال‌ها با پشتکار به آنها خدمت کرده‌اید، متشکرم.»

شاه جدید بریتانیا همچنین گفت که مادرش الهام‌بخش و نمونه‌ای برای وی و خانواده‌اش بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد که پسرش ویلیام از این به بعد شاهزاده ولز و جانشین وی خواهد بود.

پادشاه انگلستان اظهار داشت: «شاهزاده ویلیام جانشین من به عنوان دوک کورنوال در اسکاتلند می‌شود و مسئولیت‌های دوک‌نشین کورنوال را که من بیش از پنج دهه بر عهده گرفته‌ام، بر عهده می‌گیرد.»

صبح روز جمعه، چارلز سوم از قلعه بالمورال در اسکاتلند، استراحت‌گاه تابستانی ملکه الیزابت دوم که همان جا درگذشت، برای دیدار با لیز تراس، نخست‌وزیر کشور به لندن بازگشت.

تعدادی از مقامات ارشد بریتانیا با تجمع در کلیسای جامع سنت پل، به صورت زنده به نطق پادشاه جدید کشور گوش دادند.

خانم تراس بعد از نطق چارلز سوم بخشی از رساله «نامه به رومیان» پولس رسول را ایراد کرد: «ما برای خود زندگی نمی‌کنیم و برای خود نمی‌میریم. اگر زنده باشیم برای خداوند زندگی‌ کنیم و اگر بمیریم، برای اوست. پس چه زنده باشیم و چه بمیریم، از آن خداوندیم.»

مرگ ملکه الیزابت با موجی از پیام‌های تسلیت از سران کشورها همراه بوده است.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که در مراسم تدفین ملکه سابق بریتانیا حضور خواهد داشت.

با استفاده از نطق چارلز سومو گزارش گاردین؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG