لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

مشارکت هزاران نفر در کارزار مخالفت با «پیشنهاد» واگذاری کتابخانه‌های کانون


هزاران نفر در ایران با گذاشتن امضای خود پای کارزار مخالفت با واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری از رئیس جمهوری اسلامی و وزیر آموزش و پرورش خواستند مانع اجرای «پیشنهاد» وزارت ارشاد شوند.

در همین حال یک روز پس از انتشار پیشنهاد وزارت ارشاد برای واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری به کتابخانه‌های عمومی «به‌دلیل زیان‌دهی»، وزارت ارشاد روز سه‌شنبه، ۲۲ شهریور، با صدور اطلاعیه‌ای از پیشنهاد خود دفاع کرد.

روابط عمومی وزارت ارشاد در این اطلاعیه خبرهای منتشرشده مبنی بر واگذاری را «دروغین و جوسازی» خوانده و در عین حال اعلام کرده است که این پیشنهاد «یک گزارش کارشناسی» است که قرار است «بررسی‌ قانونی» آن شروع شود.

این در حالی است که انجمن نویسندگان کودکان و نوجوانان پس از انتشار این پیشنهاد، با مخالفت شدید با آن، پیامد این اقدام را تعطیلی این نهاد و «نابودی فعالیت‌های فرهنگی-هنری تخصصی کودکان و نوجوانان» اعلام کرد.

این انجمن همچنین در بیانیه خود با تأکید بر این‌که مراکز فرهنگی هنری کانون یک شرکت دولتی وابسته به آموزش و پرورش است، صدور مجوز واگذاری آن به نهادی غیردولتی را «غیرقانونی» خواند.

اما واکنش به این طرح وزارت ارشاد بسیار گسترده‌تر از اعتراض این انجمن بوده است.

یکی از این واکنش‌ها کارزاری است که از روز دوشنبه در فضای مجازی به راه افتاده و تا زمان تنظیم این خبر در روز سه‌شنبه بیش از ۵۱ هزار امضا جمع کرده است.

امضاکنندگان این کارزار خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، و وزیر آموزش و پرورش در دولت او نوشته‌اند: «ما امضاکنندگان این کارزار، نسبت به واگذاری این نهاد به کتابخانه‌های عمومی به بهانه زیان‌ده بودن معترض بوده و از تمامی مردم و دوستداران فرهنگ و هنر این خاک تقاضا داریم با امضای این کارزار نگرانی خود را از این حرکت نشان داده و مانع از بین رفتن یکی از ارکان اصلی فرهنگ و هنر این مرز و بوم شوند.»

بر اساس پیشنهاد وزارت ارشاد، دولت می‌تواند به‌ منظور «کاهش زیان‌دهی» و «تأمین بخشی از هزینه‌ها از محل کاهش و صرفه‌جویی در هزینه» و «افزایش و همسان‌سازی حقوق کارکنان» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجوز واگذاری کتابخانه‌های این کانون به کتابخانه‌های عمومی را صادر کند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سابقه تأسیس آن به سال ۱۳۴۴ با مدیریت لیلی امیر ارجمند برمی‌گردد، در حال حاضر حدوداً هزار کتابخانه به صورت ثابت و تقریباً سه هزار کارمند دارد.

این کانون که تا پیش از انقلاب ۵۷ محل فعالیت و برآمدنِ چهره‌های هنری و فرهنگی سرشناس همچون عباس کیارستمی و نورالدین زرین‌کلک بود، از معدود نهادهای دولتی بود که پس از پیروزی انقلاب تعطیل نشد، اما به‌خصوص در چندین سال اخیر با جابه‌جایی‌های گسترده در میان مدیران آن تلاش شد همسوتر با سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی فعالیت کند.

وزارت ارشاد در اطلاعیه امروز خود هدف از تدوین و طرح پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌های کانون را از جمله «تقویت و هم‌افزایی جریان فرهنگی و اصیل» اعلام کرده است.

در پی انتشار خبر این پیشنهاد در شبکه‌های اجتماعی، اغلب کاربران با یادآوری خاطرات خود از کتابخانه‌های کانون پرورشی، به مقایسه واگذاری این مراکز فرهنگی به‌ دلیل زیان مالی با فعالیت نهادهای تبلیغاتی و سیاسی حکومتیِ‌ برخوردار از بودجه‌های کلان پرداخته‌اند.

XS
SM
MD
LG