لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

آمریکا می‌گوید روسیه ۳۰۰ میلیون دلار برای نفوذ در انتخابات ده‌ها کشور هزینه کرده است


وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت که روسیه از سال ۲۰۱۴ تاکنون برای اعمال نفوذ در سیاستمداران و مقامات بیش از ۲۰ کشور جهان دست‌کم ۳۰۰ میلیون دلار به طور پنهانی هزینه کرده است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، این میزان پول هزینه حمایت از اندیشکده‌های مورد علاقه احزاب راستگرای افراطی ناسیونالیست و سازمان‌های پوششی برای اهداف خاص شده است.

نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند که ۳۰۰ میلیون دلار حداقل هزینه‌ای است که روسیه در این زمینه کرده و مسکو احتمالا وجوه بیشتری را صرف مواردی کرده باشد که هنوز بر این نهادها نامکشوف مانده است.

یک مقام دولت ایالات متحده گفت: «ما فکر می‌کنیم که این فقط نوک کوه یخ است و فعلا در حال تماس و همکاری با متحدان و شرکایمان هستیم تا اطلاعات بیشتری درباره این تهدید به دست بیاوریم.»

دیپلمات‌های آمریکایی یافته‌های خود را با دولت‌های بیش از ۱۰۰ کشور در میان گذاشته‌اند. این یافته‌ها بر اساسی گزارشی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره تلاش‌های روسیه برای نفوذ در کشورهای دیگر تهیه کرده است.

وزارت خارجه آمریکا بخشی از این اطلاعات را علنی می‌کند چرا که انتظار می‌رود روسیه در ماه‌های آینده به طور فزاینده‌ای از این شیوه‌های پنهانی بهره‌برداری کند.

این گزارش نام اندیشکده‌ها و سیاستمداران مورد هدف روسیه را نمی‌برد اما می‌گوید که مسکو احتمالا به منظور تضعیف تحریم‌های بین‌اللملی علیه خود تامین مالی سیاستمداران را افزایش می‌دهد.

مقام آمریکایی یادشده خاطرنشان کرده که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اخیرا وضعیت اضطراری برای مقابله با تهدید نفوذ خارجی در انتخابات را تمدید کرده است.

این مقام آمریکایی که به شرط عدم انتشار نام خود این اطلاعات را به رسانه‌ها، مستنداتی درباره این عملیات‌های پنهانی ارائه نکرده است.

مقامات ایالات متحده پیش از این از بوسنی و هرزگوین و اکوادور به عنوان کشورهایی نام برده بودند که روسیه با قدرت اقتصادی خود به طور مستقیم در آنجا مداخله کرده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG