لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

حمله مرگبار «اسرائیل» به مواضع شبه‌نظامیان نزدیک به ایران در دمشق


حمله تازه در نزدیکی فرودگاه دمشق رخ داده است
حمله تازه در نزدیکی فرودگاه دمشق رخ داده است

ناظر حقوق بشر سوریه روز شنبه خبر داد که اسرائیل به مواضع استقرار شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله هوایی کرد و پنج سرباز سوری و دو شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در این حمله کشته شدند.

سازمان ناظر حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، روز شنبه، ۲۶ شهریور، گزارش داد که این حمله در مزارع الغسوله در نزدیکی فرودگاه دمشق و در مجاورت حرم زینب و همچنین منطقه الکسوه در حومه دمشق روی داد که شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در آن مستقر هستند.

به گزارش این سازمان، این حمله بیست و پنجمین حمله اسرائیل به خاک سوریه در سال جاری میلادی به شمار می‌رود.

کمی پیشتر خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، به نقل از یک مقام نظامی این کشور اعلام کرده بود که در یک حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق و مواضع دیگری در جنوب پایتخت سوریه، پنج سرباز کشته شدند و خسارات مادی نیز وارد آمد.

سانا روز شنبه به نقل از این مقام نظامی که نامش فاش نشد اضافه کرد پدافند هوایی این کشور این حمله را رهگیری کرد و موفق شد بیشتر موشک‌ها را منهدم کند.

بر اساس این گزارش، حمله در ساعت ۴۵ دقیقه بامداد شنبه روی داده است.

هنوز گزارشی درباره میزان تاثیرگذاری این حمله بر فعالیت عادی فرودگاه منتشر نشده است.

در مقابل، ارتش اسرائیل اعلام کرد درباره گزارش‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کند. اسرائیل به ندرت درباره حملات خود به سوریه اظهارنظر می‌کند ولی انجام صدها حمله به این کشور را تایید کرده است.

سانا شامگاه سه‌شنبه ۱۵ شهریور نیز اعلام کرده بود که برای دومین بار طی یک هفته، اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی حلب حمله موشکی کرده است.

با این حال، چند روز پس از این حمله، فرودگاه حلب فعالیت خود را از روز جمعه ۱۸ شهریور از سرگرفت.

چند ماه پیش نیز یک حمله سنگین به فرودگاه بین‌المللی دمشق فعالیت آن را به مدت سه هفته تعطیل کرد.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک و اطلاعاتی منطقه نوشت که اسرائیل حملات خود به فرودگاه‌های سوریه را تشدید کرده تا مانع از استفاده روزافزون جمهوری اسلامی از خطوط هوایی برای ارسال تسلیحات به متحدان خود در سوریه و لبنان از جمله گروه شبه‌نظامی حزب‌الله شود.

این خبرگزاری تاکید کرد پس از به وجود آمدن اخلال در نقل و انتقالات زمینی، تهران اکنون حمل‌ونقل هوایی را برای انتقال تجهیزات نظامی به نیروهای خود و شبه‌نظامیان متحدش در سوریه مطمئن‌تر می‌داند.

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه ۲۱ شهریور در یک سخنرانی در آمریکا گفت که ایران «پایگاه‌های نظامی سوریه را به کارخانه‌های ساخت موشک تبدیل کرده است».

او با ارائه نقشه تاسیسات مجتمع صنایع دفاعی ارتش سوریه در منطقه مصیاف گفت ایران برای نیازهای خود در حال ساخت «صنایع ترور» در سوریه است و دست‌کم ده پایگاه تولید جنگ‌افزار در سوریه دارد.

در واکنش به حملات اخیر منتسب به اسرائیل در سوریه، فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه، گفت که دمشق در برابر «تجاوزات» سکوت نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز گفت این حملات با «حمایت دولت آمریکا» صورت می‌گیرد و آنها را «غیرقانونی، نامشروع، تجاوزکارانه و ناقض قوانین بین‌المللی» خواند.

با این حال، به نوشته روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن، در پی حملات هوایی منتسب به اسرائیل، روسیه از ایران خواسته تا برخی مراکز استقرار نیروهای حامی خود در سوریه را «تخلیه» کند.

XS
SM
MD
LG