لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

آمریکا اظهارات «یهودستیزانه» رئیسی در انکار هولوکاست را محکوم کرد


جیک سالیوان
جیک سالیوان

دو مقام بلندپایه در دولت آمریکا روز دوشنبه، ۲۸ شهریورماه، اظهارات اخیر ابراهیم رئیسی در انکار فاجعه هولوکاست را محکوم کردند و آن را «یهودستیزانه» دانستند.

ابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره هولوکاست، وقوع این فاجعه را تایید نکرد و گفت: «اگر این وقایع رخ داده است، باید در مورد آن تحقیق شود.»

دبورا لیپستات، نماینده ویژه دولت آمریکا در مبارزه با یهودستیزی، این سخنان رئیسی را «مضحک و خطرناک» خواند.

او در توئیتی نوشت: «اظهارات او [رئیسی] نوعی انکار هولوکاست و نوعی یهودستیزی است.»

همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با بازنشر توئیت خانم لیپستات نوشت اظهارات رئیسی «ظالمانه است و باید به طور جهانی آن را محکوم کرد».

مقام‌های اسرائیلی نیز به این اظهارات رئیسی واکنش نشان داده‌اند و یائیر لاپید، نخست ‌وزیر اسرائیل، که پدرش از بازماندگان هولوکاست در کودکی بوده، عکس‌های تراژیکی از نسل‌کشی را منتشر کرد و نوشت: «این هم چند نشانه.»

ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، نیز گفت: «کسانی که انکارکنندگان هولوکاست هستند، می‌توانند سلاح کشتار همگانی هم داشته باشند و آن را انکار کنند.»

آقای کوخاوی روز دوشنبه، ۲۸ شهریور، در جریان بازدید یک هیئت ارشد از نظامیان اسرائیلی از آشویتس در لهستان تاکید کرد: «لازم نیست که مورخ باشید تا فجایع هولوکاست را درک کنید، لازم است انسان باشید.»

در بيست و هفتم ژانويه سال ۱۹۴۵، اردوگاه آشويتس- بیرکناو، بزرگ‌ترين اردوگاه کار اجباری نازی‌ها توسط ارتش شوروی فتح شد و چندين هزار زندانی اين اردوگاه که اکثرا بيمار و رو به احتضار بودند، آزاد شدند.

جمهوری اسلامی از ابتدای شکل گیری خود موجودیت اسرائیل را زیر سوال برده و اظهارات مقام‌های تهران مبنی بر «محو اسرائیل» از نقشه جغرافیا بارها تکرار شده است.

همچنین دولت جمهوری اسلامی به ویژه در دوره ریاست ‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، رسما هولوکاست را انکار کرد.

با این حال، پس از ریاست‌ جمهوری احمدی‌نژاد، دولت حسن روحانی تلاش کرد مواضع جمهوری اسلامی در این زمینه را تعدیل کند.

اوایل مردادماه، انتشار اظهارات علی خامنه‌ای درباره یهودیان در حساب کاربری وی در توییتر بار دیگر واکنش‌های جهانی برانگیخت.

دبورا لیپستات در حساب رسمی توییتر دفتر نماینده ویژه ایالات متحده در امور نظارت و مبارزه با یهودستیزی نوشت: «ما این یهودستیزی فاحش و مستمر را محکوم می‌کنیم.»

دی‌ماه سال گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که هر گونه انکار هولوکاست را ممنوع می‌کند، اما جمهوری اسلامی به این قطعنامه رای نداد.

دولت ابراهیم رئیسی همان زمان اسرائیل را متهم ساخت که از قربانیان جنگ جهانی دوم و یهودیان به عنوان توجیهی برای اقدامات خود علیه مردم فلسطین و کشورهای همسایه بهره می‌برد.

اما احتمال می‌رود اظهارات اخیر رئیسی در مورد هولوکاست، اولین سفر او به نیویورک را تحت تاثیر قرار دهد.

بیش از نیمی از حدود شش میلیون یهودی آمریکا ساکن نیویورک هستند.

XS
SM
MD
LG