لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۹:۵۸ ۳.۷.۱۴۰۱

۰۹:۵۷ ۳.۷.۱۴۰۱

مهرانگیز کار: اعتراضات ایران یک سرمایه بزرگ ملی است

مهرانگیز کار، حقوقدان و فعال مدنی، که در تجمع حامیان اعتراضات ایران در واشینگتن شرکت کرد، در حاشیه این تجمع به رادیو فردا گفت: «این گردهمایی‌ها که خارج از خاک ایران برگزار می‌شود بدون شک یک جور حمایت روانی و ملی از کسانی است که در ایران جان نثار می‌کنند و با این که می‌دانند وقتی پایشان را از خانه بیرون می‌گذارند احتمال دارد دیگر برنگردند به اعتراض اقدام می‌کنند.»

او افزود: «این اعتراض یک سرمایه بزرگ ملی است برای آینده ایران؛ این آینده اعم از این که زود شکل بگیرد یا دیر، این امید را می‌دهد که نمی‌تواند یک حکومتی هر کاری دلش می‌خواهد بکند و تصور بکند که با ابزار سرکوب می‌تواند به این حکومت ستمگرانه‌اش ادامه دهد.»

خانم کار تأکید کرد: «به نظر من مهم‌ترین پیام آنچه در ایران می‌گذرد و آنچه در حال حاضر ما داریم از آن حمایت می‌کنیم این است که حکومت ستمگر و مطلقه شماها ابدی نیست و ما می‌توانیم عمر شما را از آنچه شما تصور می‌کنید کوتاه‌تر کنیم.»

گفت‌وگو با مهرانگیز کار، حقوقدان در حاشیه تجمع واشینگتن دی‌سی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:36 0:00

۰۹:۴۲ ۳.۷.۱۴۰۱

جمعی از وکلای برجسته با اشاره به «روند غیرانسانی سرکوب و کشتار در ایران» خطاب به سازمان ملل و دولت‌های دموکراتیک دنیا بیانیه‌ای منتشر کردند و از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند با تشکیل فوری «کمیسیون حقیقت‌یاب»، در این باره تحقیق کند.

پیشنهادهای این بیانیه در چهار بند ارائه شده است که مهم‌ترین محورهای آن، درخواست برای تشکیل فوری «کمیسیون حقیقت‌یاب» دربارهٔ روند غیرانسانی سرکوب و کشتار در ایران، مقدمات برگزاری همه‌پرسی، فراخوان سفرای غربی از ایران و تشکیل «کمیته بین‌المللی دفاع از بازداشت‌شدگان» است.

شیرین عبادی، مهرانگیز کار، سعید دهقان، حسین رئیسی، موسی برزین، حسین احمدی‌نیاز، محمد مقیمی، مجید پوراستاد از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

۰۹:۳۹ ۳.۷.۱۴۰۱

اصغر فرهادی، کارگردان مشهور سینمای ایران، در دومین پیام خود پس از مرگ مهسا امینی، از همه هنرمندان، سینماگران، روشنفران و فعالان مدنی سراسر دنیا خواست تا همبستگی خود با مردم ایران را ابراز کنند.

آقای فرهادی در این پیام ویدئویی به زبان انگلیسی می‌گوید: «این یک مسئولیت انسانی است و می‌تواند امید ایرانیان برای دستیابی به این هدف زیبا و تاریخی که در اینجا به دنبال آن هستند، بیشتر کند.»

این سینماگر ایرانی که دو بار برنده جایزه اسکار شده، این پیام ویدئویی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده که نزدیک به نیم میلیون دنبال‌کننده دارد.

او زمانی که مهسا امینی در بیمارستان بود نیز با انتشار عکسی از او نوشت: «ما خودمان را به خواب زده‌ایم در برابر این ظلم بی‌پایان. ما شریک این جنایتیم.»

۰۹:۱۹ ۳.۷.۱۴۰۱

یک مقام امنیتی پیشین جمهوری اسلامی: «خامنه‌ای آتش زدن روسری را محاربه می‌داند»

یک مقام امنیتی پیشین جمهوری اسلامی اعلام کرد علی خامنه‌ای آتش‌زدن روسری از سوی زنان در اعتراضات ایران را مصداق «محاربه» دانسته که در قوانین جمهوری اسلامی برای آن حکم اعدام در نظر گرفته شده است.

این مقام امنیتی پیشین که نامش فاش نشده روز شنبه دوم مهر به وب‌سایت ایران‌وایر گفت که از یک مقام سپاه پاسداران شنیده که خامنه‌ای «دستور داده‌اند که [در جریان سرکوب معترضان] رحم نباید کرد. آقا گفتند که معنی ندارد زنان حجاب خود را در خیابان آتش بزنند. این یعنی محاربه با اسلام.»

به گفته این مقام امنیتی پیشین که اکنون به عنوان مشاور با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی همکاری دارد، گسترش اعتراضات در سراسر ایران حکومت ایران را غافلگیر کرده و احتمال سرکوب شدید که منجر به کشتار وسیع شهروندان ایرانی شود، دور از انتظار نیست.

او تأکید کرد که فرماندهان سپاه پاسداران، بخش‌های دیگر شامل نیروی انتظامی، ارتش جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات را به اهمال متهم می‌کنند و با حکم مستقیم خامنه‌ای در صدد هستند که با خشونت به اعتراضات پایان دهند.

۰۸:۴۰ ۳.۷.۱۴۰۱

هویت شماری از کشته‌شدگان اعتراضات

اعتراض‌ها بعد از کشته‌شدن مهسا امینی در حالی در ایران ادامه دارد که، به‌گفته نهادهای مدافع حقوق بشر، تاکنون دست‌کم ۳۶ تن در این اعتراض‌ها کشته شده‌اند. در این مجموعه با چهره و نام شماری از کشته‌شدگان آشنا می‌شوید. اسلایدها را ورق بزنید.

۰۸:۲۶ ۳.۷.۱۴۰۱

بازداشت فرشید قربانپور در نیمه‌شب گذشته

سمیه نوروزی، مترجم، از بازداشت نیمه‌شبانه همسرش فرشید قربانپور که در تهران کتابفروش است خبر داد.

خانم نوروزی نوشت «فرشید قربانپور را نیمه‌شب، ساعت سه و نیم، بعد از شکستن در، پاشیدن چند گالن اسپری فلفل، ضرب و شتم، کشیدن اسلحه روی من و بچه و همسایه‌ها، بردند. جرم؟ نگفتند. که بودند؟ نگفتند.»

۰۷:۳۱ ۳.۷.۱۴۰۱

ایرانیان مقیم مونترال عصر روز شنبه دوم مهرماه در حمایت از تظاهرات اعتراضی در ایران دست به راهپیمایی زدند.

۰۷:۱۸ ۳.۷.۱۴۰۱

مردم سبزوار در تظاهرات اعتراضی شنبه دوم مهرماه، شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند.

۰۷:۱۳ ۳.۷.۱۴۰۱

تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که تظاهرات اعتراضی شامگاه شنبه در فردیس کرج برگزار شده است.

.

بیشتر

XS
SM
MD
LG